Week 13: Chipangali, Braai & Chongolulu's

1 januari 2010 - Bulawayo, Zimbabwe

Hallooo,

Daar ben ik weer! WAUW, wat is er veel gebeurd in een week hier op Chipangali! Dit is een compleet andere ervaring dan Zambia maar anders leuk! Het is hard werken maar alle tijd en het intense contact met de dieren maakt het het meer dan waard. Hieronder mijn eerste week “overleven en genieten” in Zimbabwe. Enjoy! Na mijn overnachting in Backpacker’s Victoria Falls ben ik zondagochtend vroeg opgestaan om de bus naar Bulawayo te nemen. Eindelijk op naar mijn bestemming: The Chipangali Wildlife Orphanage! De busreis was 6 uur lang, en erg interessant om mee te maken: Op de tv werd gedurende de volledige rit (ja, 6 uur) een of ander religieus programma afgespeeld, waarin mensen vertellen hoe ze door jezus gered waren. Ik ben gelovig, maar geloof me, zelfs de heiligste priester zou hier gek van worden. Het stond zo hard dat ik het door mijn koptelefoon met muziek nog kon horen. Ik wilde eerst mijn aftermovie voor Zambia gaan maken, maar toen de man naast mij (eerste keer dat hij met de bus reisde in zijn leven, hij was 67) Guavesap over mijn laptop liet vallen kon ik dat wel vergeten… Hij was heel aardig en we hebben het geprobeerd eraf te poetsen maar mijn laptop heeft nog steeds kuren... Daarna heb ik mijn dagboek bijgewerkt, waarbij ik tot 6 keer toe in slaap gevallen ben ;) Het landschap waar we doorheen reden was werkelijk prach-tig. Zo natuurlijk en geen mens die het bewerkt heeft. Zo nu en dan kwamen we langs een stamdorpje, heel interessant om te zien! Om half 2 kwam ik dan eindelijk aan in Bulawayo! Wat een stad. Het is echt een big city, met wolkenkrabbers en al. We parkeerden op een achteraf parkeerplaatsje en ik werd opgevangen door Nicky, de eigenares van Chipangali! Ik was samen met een andere nieuwe vrijwilliger uit Amerika die alleen maar “slang” (plat amerikaans) praat en een koppel dat voor een paar dagen kwam filmen voor een promotiefilmpje. Ze zijn verloofd en reizen de hele wereld over om te filmen op vrijwilligersprojecten, zo gaaf! Snel naar Chipangali gegaan, want het is een halfuur rijden vanuit Bulawayo. Bij de politiecontrole worden we tegengehouden. Oh nee, goed begin, denk ik. Maar het blijkt te zijn omdat de ambtenaar zijn tas in de auto voor ons, die net is weggereden, heeft laten liggen. Snel erachteraan geracet en de tas veilig en wel teruggebracht. Daarna toch echt op naar Chipangali! Als we daar aankomen wordt eerst mijn verblijfplaats laten zien. Ik slaap in een hutje voor 4 personen, helemaal alleen! Ik heb het maar huize Frola gedoopt ;) Ook mijn bed is in vergelijking tot Zambia een hele vooruitgang: Waar ik eerst in een gammel stapelbed sliep slaap ik nu in een brede boxspring twijfelaar met een warme fleecedeken en 3 kussens :) Die warme deken had ik wel nodig, want het had net geregend en het was KOUD! Voor het eerst een sweater aangehad sinds een lange tijd, voelde geweldig. Ook stikt het hier van de chongolulu's, grote, zwarte, glibberige rupsen...Ik ben al een paar keer erin gaan staan dus ik hoop niet dat dat een gewoonte wordt ;)

Na mijn hutje verkend te hebben kregen we een welkomsttoer door de orphanage. Voor het eerst alle diertjes gezien, ze hebben hier letterlijk van leeuwen tot eekhoorns tot krokodillen tot meelwormen. Ik heb nu al zin om met ze aan de slag te gaan! Daarna gaan avondeten en na een mislukte poging om een kampvuur te maken ben ik maar gaan slapen, ik was doodmoe.

MAANDAG vroeg opgestaan voor m’n eerste babyduties! Om 8 uur ’s morgens, 1 uur en 4 uur ’s middags en 7 uur ’s avonds moeten de babydiertjes gevoed worden. Het gaat om o.a. babykonijntjes, turkeys, hedhehogs, uiltjes, eendjes, hedgehogs, een chagrijnige serval en een cameleon. Voor elk dier verschilt het wat ze krijgen, dus we waren wel ff zoet. Ik mocht de babyeendjes uit hun nachtkooi bevrijden, superschattig want ze kwamen er allemaal luid tsjierpend uit gerend! Om half 10 eeeindelijk kunnen ontbijten en toen naar town! Hier gaan we maar een keer per week naar town, in vergelijking tot Zambia, waar we zo’n beetje elke dag eropuit gingen. We hebben eerst boodschappen gedaan, data gehaald en geluncht. Om half 2 weer terug naar Chipangali gecruiset. De eigenaar van Chipangali heeft een soort jeepauto met een open laadruimte achterin, dus we hebben casually in de achterbak gezeten, is heel normaal hier! Dat ga ik echt missen thuis, het Afrika leven, waar niemand ook maar ergens iets om geeft. Toen we terugkwamen gingen ze net een leeuw vaccineren en wij mochten kijken! Ze moesten haar eerst verdoven. Normaal duurt het zo’n 10 minuten totdat de verdoving werkt, maar doordat Kevin (de baas hier, hij is ook de dierenarts van het park) het pijltje in het bot had geschoten ging ze gelijk knock-out. Verder niks ergs aan, behalve dat ze het pijltje met een tang uit het bot moesten trekken… Daarna de vaccinaties gezet en gewacht tot de leeuwin weer bij kwam. Na het eten kampvuur, dit keer wel fatsoenlijk. Was heel gezellig! Lekker gekletst, gezongen, warm geworden en sterren gekeken. Omdat hier bijna geen lichtvervuiling is zijn de ster hier echt suuuperhelder, wauw.

DINSDAG mijn eerste echte werkdag! Weer begonnen met babies. Daarna kwam er een school op bezoek in Chipangali. Dat gebeurt hier dagelijks, want Chipangali heeft als van zijn doelen om kinderen uit de omgeving les te geven over alle dieren, aangezien ze verbazingwekkend weinig kennis over dieren hebben hier. Deze school wilden ook wat “vrijwilligerswerk” doen voor een uurtje, dus we hebben ze in groepjes opgedeeld en ieder groepje ging met een vrijwilliger mee. Ik had een groep van 10 kindjes die kleine chipszakjes in een grote zak moesten legen zodat we dat achteraf aan de schapen konden voeren. Ik had best wel ondeugende kinderen, maar toen ik er een competitie van maakte (wie als eerste 2 zakken gevuld heeft mag bij de leeuwen gaan kijken) wilden ze wel werken ;) De kinderen waren erg leuk om mee te werken, ze waren geïnteresseerd in vanalles en nog wat. Nadat ik de kindjes weer veilig en wel had afgedropt was het teatime, dus even pauze. Daarna nog even gewerkt (wat gepoetst in de nursery) en toen was het tijd voor animaltime! We zijn met Prince de serval het hok in gegaan. Een serval is een katachtige, en normaal zijn ze gevaarlijk, maar Prince is zo tam dat je met hem het hok in kan en dan gaat ie spinnend op je schoot liggen. Heel bijzonder om mee te maken! Na animaltime lunch en toen weer aan het werk. Wat ik moest doen: Sprinkhanen vangen voor de cameleon… Nadat ik er 20 had gevangen ben ik weer teruggegaan om de hele nursery uit te vegen en te poetsen. Om 4 uur afternoon babies en om 5 uur zat de werkdag er alweer op. Na het eten was ik zo moe dat ik nog even wat gelezen heb en toen in slaap gevallen ben. De dagen hier zijn erg lang en in de hitte is dat supervermoeiend. Leuk maar vermoeiend ;)

WOENSDAG hadden we als ontbijt appel-kaneel pannenkoeken :) Daarna begonnen met babyduties. Na babyduties krijg ik te horen dat ik vandaag op carnivoren sta! Dat zijn dus jackals, hyena’s, servals, wilde honden en katten, mongooses, luipaarden, leeuwen en leeuwinnen. We zijn begonnen met alle dieren water te geven en de waterbakken schoon te maken. Dat duurde een tijdje aangezien dat allemaal door de tralies heen moest gebeuren. Toen we dan toch eindelijk klaar waren ben ik naar de Slab gegaan. De Slab is de plaats waar al het voedsel voor de carnivoren wordt verwerkt. Als je kijkt naar wat carnivoren (vleeseters) eten, kun je vast al raden dat het geen lekkere klusjes hier zijn. Dit keer viel het nog mee: Ik moest onthoofde kippen sorteren, de hoofdjes naar de dump (de afvalhoop met allemaal dierenresten, ugh die geur) brengen en de kippen naar de opslag brengen. Later die week volgde er echter wat van het betere werk… ;) Na de kippies door naar het luipaardhok om het dak te repareren. Het ging om een heel groot hok die maar door één dier gebruikt wordt: Carla the Leopard. Carla in een andere kooi overgeplaatst en toen gauw de roof gerepareerd, samen met Lala, een van de carnivoorwerkers. Daarna moest Lala naar een “meeting” (hij kreeg op z’n donder van de baas) dus ben ik maar weer naar de nursery gegaan, waar ik heb geholpen om plantjes te planten. Als deze plantjes volgroeid zijn worden ze aan de dieren gevoerd. Daar waren we wel even zoet mee, dus daarna nog baby-duties gedaan en toen was het alweer 5 uur. Na het eten hebben we foto’s zitten kijken van het researchprogramma wat ze hier doen. Eens in de 4 weken gaan ze naar het Matopos National Park, waar Chipangali een aantal dieren heeft uitgezet na hun verblijf in Chipangali. Je gaat op zo’n researchtrip langs alle camera’s om te kijken of de dieren zijn langsgekomen en je kijkt de informatie uit de chips van de dieren in. Superinteressant, en in mijn week 3 hier ga ik zelf ook mee op zo’n trip! Ik heb er nu al zin in :) Na de foto’s hebben we nighttime babies gedaan en toen naar bed na weer een vermoeiende maar supermooie dag.

DONDERDAG voor het eerst op de afdeling primates gaan werken! We zijn begonnen met alle birds of prey. antilopes en aapjes drinken te geven en hun waterbakken schoon te maken. De baboons probeerde me te intimideren door door hun kooi heen te springen en te schreeuwen, haha. Daarna gingen we takken hakken om de apenkooien te decoreren. We waren net in een van de kooien wat takken aan het neerzetten toen een van de aapjes uit die kooi ontsnapten… We hebben hem na een tijdje gelukkig kunnen vangen en weer veilig in z’n kooi kunnen doen. Pfoe, adrenaline tot en met! Ik mocht het aan niemand door vertellen ;) Tijdens animaltime ben ik met de aapjes gaan knuffelen. Een van de aapjes zat alle haartjes van m’n arm te plukken en me een armmassage te geven ;) Ook had ze een baby’tje en die kwam naar me toe en knuffelde m’n arm…M’n hart smolt. Na de lunch ben ik de hele area rondom primates gaan vegen, wat wel nodig was! Om 3 uur gingen we naar de dierenarts samen met een uil die een knobbel op z’n voet had, was echt superinteressant! Eerst werd de uil in een klein gaskamertje gestopt om hem onder narcose te brengen, maar toen dat niet wilde werken omdat de uil te gestresst was, hebben ze hem een maskertje gegeven. Dat wilde, na een hoge dosering, wel werken. Toen hij eenmaal sliep werd hij op de operatietafel gelegd en heeft de dierenarts de knobbel, samen met een teentje dat eraan vastzat, verwijderd. We hebben het versufte uiltje daarna weer mee teruggenomen naar Chipangali. Lekker gejamt in de auto op een of andere Zimbabwiaanse technomuziek :) ’s Avonds burgers met frietjes gegeten! Wauw dat was lang geleden.

VRIJDAG voelde als de laatste dag van de week maar morgen nog een werkdag… Best raar maar ik ben er helemaal oké mee. Daarna begonnen met babies en grasshoppers vangen voor de cameleon. Na teatime nog wat meer grasshoppers gevangen (we hebben er in totaal 100 gevangen) en toen animaltime! Ik ben naar Tammy, een van de kudu’s, gegaan om haar gras te geven, en toen naar Jackie de Jackal om haar te aaien. Daarna nog even met de babykonijntjes geknuffeld en toen was het alweer lunchtijd! Na de lunch ben ik een nieuwe kooi gaan inrichten voor de babyturkeys. Duurde een tijdje, vooral omdat er een broedende eend in het hok zat die de hele tijd blies en beet omdat ze haar eieren wilde beschermen. Maar goed, na een tijdje was het hok dan toch klaar! De turkeys sprongen wild rond omdat ze zo blij waren ;) Daarna afternoon babies en toen zat de dag erop!

En toen was het alweer ZATERDAG! ’s Ochtends op de nursery eerst babies, toen grasshoppers en toen ben ik naar carnivoren gegaan! Eerst de leeuwen hooi gegeven om mee te spelen. Na de lunch hadden we een grote klus te doen: er was een dode koe binnengekomen en die moest ontleed en opgehakt worden… Het andere meisje haakte af maar ik was wel benieuwd! De koe was al een paar dagen dood, dus hij was helemaal opgeblazen en hij zag zwart van de vliegen. Eerst heb ik met een bijl de ribben opengehakt en alle poten erafgehakt. Toen de koe eenmaal openlag hebben we de rest ontleed en in mootjes gehakt (ik zal je de details besparen ;) ). Halverwege begon het te regenen, wat goed uitkwam, aangezien ik helemaal onder het bloed gespetterd was. Het was heel interessant om te doen, al zeg ik het zelf, want je krijgt een goed beeld van de anatomie van een dier. Achteraf de leeuwen gevoerd met het vlees en toen zat de laatste volle dag er alweer op! 's Avonds braai! Dat is een Zuid-Afrikaanse bbq, en aangezien Zimbabwe het buurland van Zuid-Afrika is, is dat ook hier heel common. Was superlekker!

Op zondag hebben we een maar een halve dag en op maandag een dag vrij, maar daarover meer volgende week! Ik merk trouwens dat ik, doordat ik hier geen Nederlandse medevrijwilligers heb en dus alleen maar engels praat, steeds meer moeite heb met Nederlands praten/schrijven… Excuseer mijn zinsconstructies dus ;) Er volgen een heleboel foto’s en video’s als ik thuis ben!

Tot gauw!

Dikke knuffel,

Fleur

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Robin van Berlo:
    Hee Fleur,
    Even een berichtje, want ik vind t echt super leuk om je blogs te lezen Vind t nog steeds ook echt gaaf dat je zo naar Afrika durft te gaan in je eentje!
    Heel veel plezier en succes nog!
    X Robin
  2. Chiel:
    Hee Fleur,
    Leuk om te lezen
    Zal ik je alvast opgeven voor een spoedcursus Nederland?
    Spreek je snel
    Chiel
  3. Yvonne litjens:
    He Fleur,
    Weer hele andere avonturen als in Zambia maar daarom niet minder leuk! Wat maak je toch ontzettend veel mee. Geniet er nog maar lekker van!
    Groetjes uit Boxmeer,
    Fam. Litjens
  4. Evelien:
    8 december 2016
    Whaaah, sprinkhanen vangen?! Ieks...
  5. Clark:
    9 december 2016
    Wat een prachtig verhaal weer Fleur. Weer een heel ander leven dan in Zambia. Zo te lezen heb je het erg naar je zin daar.
    Geniet er maar van.
    Xxx Clark
  6. Christy:
    9 december 2016
    Een dooie koe in mootjes hakken ..... tja, dat is heel wat anders dan kleurplaten uitdelen of wiskundige sommen uitleggen! haha