Week 14: Zim & Zam

1 januari 2010 - Bulawayo, Zimbabwe

Halloo,

Ik heb deze blog maandag al geschreven, maar doordat we 4 (!) dagen zonder stroom zaten is hier dan toch week 14 met enige vertraging ;)

Mijn een-na-laaste week in Afrika is vandaag van start gegaan… Ik kan er niet aan denken om dit prachtige continent en de prachtige mensen te moeten verlaten, maar ik heb ook heel veel zin om weer naar huis te gaan! Om eindelijk papa, mama, Chiel en Siem weer te kunnen knuffelen, om al mijn familie en vrienden weer te kunnen zien, om mijn hond Charlie weer te kunnen uitlaten, om mijn kat Esprit weer te kunnen vasthouden terwijl ze probeert zich uit mijn greep te worstelen, om weer andere kleren en warme schoenen te kunnen dragen, om altijd stroom en warm water te hebben, om EINDELIJK mijn rijbewijs in gebruik te kunnen nemen, om weer te fietsen, catching up met alle muziek op spotify, eindelijk al mijn foto’s te kunnen uploaden op mijn blog, om Nederlands te spreken, om tv te kijken met de open haard aan en natuurlijk om kerst te vieren met iedereen die me dierbaar is! Ik heb tot nu toe de tijd van mijn leven gehad in Afrika, en ik heb echt een supertijd gehad zowel in Zam als in Zim! Ik moet wel zeggen dat Zambia een hele andere sfeer had dan Zimbabwe, voornamelijk doordat de bevolking in Zimbabwe voor ongeveer de helft blank is. Je merkt dat er verschil is tussen de lokalen en de blanken (die hier ook permanent wonen) en dat geeft spanning. In Zambia werd je als zeldzame blanke totaal aanbid en was de sfeer gewoon zo ontspannen. Het is heel interessant maar ook best frustrerend om de situatie in Zimbabwe te zien, want ik wilde dat ik er iets aan kon doen maarja dat gaat nou eenmaal niet zo gemakkelijk. Toch heb ik ook hier in Zimbabwe, en voornamelijk op Chipangali, waar ik bijna al mijn tijd doorbreng, een supertoptijd!

In elk geval, jullie zijn waarschijnlijk wel benieuwd naar wat ik allemaal heb gedaan afgelopen week ;) Daarom hier week 14!

Op ZONDAG maar een half dagje! We zijn zoals gewoonlijk weer begonnen met de babies. Daarna grasshoppers gevangen voor onze grote vriend de cameleon en toen was het teatime. Na de lunch ben ik samen met een andere vrijwilliger aan bunnytown, het onderkomen voor de konijntjes hier, gaan werken. Het moest helemaal gerenoveerd worden dus we hebben al het gaas opnieuw op het hok gestikt, waarbij door elk gaatje een ijzeren draad geweven moest worden. Geloof me, dat is geen simpel klusje. Om 12 uur waren we klaar met werken maar nog laaang niet klaar met bunnytown! We gaan dinsdag verder. Met handen vol krassen en sneetjes teruggegaan maar het was weekend! Na de lunch snel babies gedaan en toen met z’n allen gaan zwemmen in het zwembad bij onze cabins. Toen ik net een laatste poging wilde wagen om nog een kleurtje op m’n huid te krijgen, kwam er een nieuw meisje aan! Ze zal mijn kamergenootje zijn voor de komende 2 weken. Ze is Zweeds, woont in Australië en is superchill! Ik heb dus even met haar gesocialized en om 4 uur hebben we babies gedaan. ’s Avonds wilden we een film gaan kijken maar de projector was kwijt… Ik was ook moe dus we zijn allemaal maar lekker gaan slapen.

MAANDAG! Nog steeds weekend ;) Om 8 uur babies gedaan en daarna gauw ontbeten en gedoucht want om half 11 gingen we naar town! Maar een keer per week hier dus een heel gebeuren. Ook moesten we een van de vrijwilligers naar het vliegveld brengen en dus afscheid nemen! Mijn eerste afscheid hier in Zimbabwe. Na gewifiet, geluncht en geshopt te hebben zijn we weer teruggereden naar Chipangali, waar we weer babies hebben gedaan. ’s Middags heb ik aan mijn Afrika aftermovie zitten werken (hou Facebook in de gaten als je benieuwd bent ;) ) en toen gaan avondeten. ’s Avonds gezellig bij het kampvuur gezeten, liedjes gezongen, wijntje erbij, sterren gekeken… 100%, wat zeg ik, 200% genieten hier!

DINSDAG weer het begin van een nieuwe werkweek! ’s Ochtends het soort van gebruikelijke: babies, grasshoppers vangen en teatime. Na teatime ben ik in de nursery gaan helpen. Gepoetst en toen een kooi gereed voor gebruik gemaakt voor een nieuwe uil! Hij was gister binnengekomen met een verbrijzelde vleugel, dus nadat die geamputeerd was door Kevin, de eigenaar van Chipangali, werd hij naar zijn nieuwe onderkomen gebracht. Wij moesten het schoonmaken en inrichten. Toen de uil zijn nieuwe huisje had was het lunchtijd. Na de lunch ben ik met de newbies afternoon babies gaan doen. Heel raar want ik moest hen alles leren, terwijl ik hier zelf ook nog maar anderhalve week ben geweest! Toch voelt het alsof ik al een heleboel weet, waardoor ik me supererg op m’n gemak voel hier. Ik heb ze alles in geuren en kleuren uitgelegd dus ook met hen moet het goed komen! Toen de babies eenmaal gedaan waren zijn we naar bunnytown gegaan om het af te maken…Niet gelukt maar we hebben lol gehad en superhard gewerkt. Met een beetje muziek, het zonnetje en fijn gezelschap was het zeker niet vervelend om te doen ;) Daarna geprobeerd m’n blog te schrijven maar m’n laptop is in zijn laatste dagen… Na het eten lekker naar huis gebeld! Ik kijk er al naar uit om te praten zonder vertraging ;) Toch was het fijn om m’n familie weer even gehoord te hebben!

WOENSDAG zijn we begonnen met babies en grasshoppers. Daarna zouden we met Richard, de local die voor de antilopes zorgt, takken gaan hakken in het gamepark, als voedsel voor de antilopes. Maar na een uur op hem te hebben gewacht kwam hij aangelopen om te zeggen dat “die takken om 4 uur wel kwamen”... Typisch Afrika ;) We zijn maar gauw weggegaan want het was animaltime! Eerst zijn we met Prince de serval de kooi in gegaan, maar waar hij normaal luid spinnend op je af komt, was hij nu niet van zijn plek te krijgen. Luid grommend en miauwend maakte hij ons duidelijk dat ie vandaag met de verkeerde poot het bed was uitgestapt ;) De rest van het uur met de babybunnies geknuffeld! Er zijn momenteel 4 babybunnies die oud genoeg zijn om mee te knuffelen: Sandra Dee (ja, van grease), Steve Irwin, Snowflake en Flapsy. Geloof me, als je die bolletjes wol vasthoudt kun je niks anders doen dan smelten :) Na de lunch zijn we eindelijk bunnytown gaan afmaken, nu echt! ;) Om 4 uur dan toch met handen vol met sneetjes naar Richard gegaan om takken te hakken voor de antilopes. Het gamepark van Chipangali is ongeveer zo groot als Chipangali zelf, wat erg klein is voor een gamepark. Ze hebben een aantal dieren hier vrijgelaten maar ze zijn nog onder toezicht. Het gaat om o.a. een zebra, drie hyena’s en een aantal impala’s. De kans om een van deze dieren tegen te komen terwijl we door het park liepen met onze takken was dus aanwezig, wat het best wel spannend maar zeker heel cool maakte! Gelukkig (maar ook wel jammer) niks tegengekomen en weer veilig teruggekomen bij Chipangali. Elke antilope (3 duikers, 2 klipspringers en twee kudu’s) een aantal takken gegeven zodat ze weer vooruit konden en toen zat de werkdag er alweer op! Het geeft altijd voldoening om een goede dag gewerkt te hebben én plezier te hebben gehad, en gelukkig is dat hier bijna elke dag :) ’s Avonds was het horrornight dus met z’n allen een horrorfilm zitten kijken! Daarna was iedereen zo bang dat we met z’n allen Matilda, een kinderfilm, hebben zitten kijken, om weer bij te komen en zodat iedereen naar zijn cabin terug durfde te lopen, haha!

DONDERDAG na de gebruikelijke babies ben ik samen met Amanda, mijn kamergenootje, fruit gaan selecteren uit de fruittruck. Op maandagen, donderdagen, zaterdagen en zondagen komt hier een truck met afgedankt fruit uit supermarkten achterin. Wij moeten erin graaien en de enigszins goede stukken (oftewel, het fruit wat je nog kan identificeren als fruit ;) ) eruit plukken en in een kruiwagen gooien voor de dieren. Geloof me, daar ben je wel een tijdje zoet mee. Anderhalf uur, 6 kruiwagens, driehonderd verrotte aubergines, appels, wortels en watermeloenen en 2 paar stinkende, plakkerige handen verder hadden we dan toch genoeg fruit voor alle dieren. Niet dat het erg was om te doen, vooral niet als je halverwege in een fruitgevecht belandt met de locals ;) Na de lunch zijn we kippen gaan sorteren! We kregen een truck vol dooie kippen binnen (wat gepaard ging met een geweldige geur) en we moesten de goede van de slechte onderscheiden. Lekker werkje, want sommigen waren helemaal uit elkaar aan het vallen ;) Daarna hebben we de goede kippen in eenheden gewogen en gevoerd aan alle carnivoren. Op het einde moesten we de krokodillen voeren, wat een hele gebeurtenis is, aangezien ze maar een keer in de twee weken worden gevoerd! Ze kunnen een heel jaar zonder eten dus ze hebben het niet per se nodig, laat staan elke dag. We hebben eerst 10 kippen geplukt, want krokodillen zijn kieskeurig en eten geen geveerde kippen. 3612 veertjes verder was het krokodillendiner klaar en zijn we ze gaan voeren. Heel cool om te zien, want ze vangen een kip met hun bek en slikken hem in een keer door! Je ziet de kip nog in z’n slokdarm zitten… Na het voeren was het alweer 5 uur. Lekker warm gedoucht want het had geregend en na het eten allerlei kaartspelletjes gespeeld in onze kamer! Was supergezellig. Om 11 uur hebben we iedereen de kamer uit gestuurd want morgen weer een volle dag!

VRIJDAG ben ik begonnen in antilopes met Amanda en Richard. Water verschoond en fruit gevoerd. Heel leuk om te doen want het fruit voor de antilopes moet in kleine stukjes gevoerd worden, maar ze doen dat hier niet op een plank met een mes… We kregen een kruiwagen vol fruit en een machete en we kregen letterlijk de opdracht om “er lekker op los te hakken”. Nou, dat heb ik gedaan ;) Toen we onze frustraties hadden afgereageerd en al het fruit klein was hebben we het gevoerd aan alle diertjes in deze sectie: Skippie de klipspringer, Tammy en Christina de Kudu’s, Jeejee en zijn broertjes (duikers) en een klipspringertje dat nog geen naam heeft. Om half 10 naar het lab want ze gingen de hechtingen uit een uil zijn pootje halen! Het ging om een uiltje dat we vorige week naar de dierenarts hadden gebracht om een knobbeltje op zijn voet te laten verwijderen. De hechtingen waren echter ingegroeid dus we moeten wachten tot ze weer aan de oppervlakte komen. Ik vind al dit soort dingen superinteressant om te zien! Na teatime met z’n allen grasshoppers gevangen in de campsite. Toen we net goed op weg waren (we moesten er 100 vangen met z’n vieren), kwam een van de locals die hier werkt heel casual voorbijlopen met een cameleon op zijn hoofd! Daar moesten we dus even een foto van maken ;) Na de lunch zijn we in primates gaan werken! Eerst de pauwenkooi en de birds of prey kooi schoongemaakt. Bij de birds of prey zitten een hoop eagles, de zogenaamde Bataleo Eagles (de vogel van vogelrok in de efteling is er zo eentje). Prachtige beestjes, en een van hen heeft maar een vleugel en is daarom door mensen grootgebracht. Dit maakt haar tam en ze houuuudt van knuffels en aaitjes! Na een halfuurtje met Henry (ja, een vrouwtje dat Henry heet, ze dachten dat het een mannetje was tot hij eieren legde en dus toch een zij bleek te zijn) geknuffeld te hebben zijn we weer doorgegaan met werken, want dat moet ook gebeuren ;) Daarna hebben we alle aapjes en baboons gevoerd en toen zat ook de vrijdag erop! ’s Avonds zijn we op stap gegaan, wat hier heel zeldzaam is aangezien je bijna niet van het Chipangali terrein afkomt. Was supergezellig! Om 12 uur weer naar huis want morgen nog een laatste volle werkdag.

ZATERDAG ben ik begonnen in de nursery. Alle babies gedaan en wat kooien gepoetst. Daarna grasshoppers gaan vangen en een nieuw record gevestigd: 121 met 4 mensen! Het stikt hier van de grasshoppers dus als je nu denkt dat wij professionals zijn, zo moeilijk is het niet ;) Na de lunch ben ik samen met Hassan, een Amerikaan die hier op hetzelfde moment als ik is gekomen en alleen maar plat amerikaans kan praten, en Richard, de Antilopeman, takken gaan hakken voor de antilopes. Was superleuk, want Richard vertelde ons vanalles over het gamepark, de planten die we tegenkwamen, de sporen die we zagen. Tel daarbij op dat Hassan zo’n 36 grappen per minuut maakt en je begrijpt wel dat het gezellig was :) Toen we alle antilopes van takken hadden voorzien zijn we weer fruit gaan snijden (hakken met machetes dus) en toen zijn we nog even wat gaan schoonmaken. Om 4 uur afternoon babies en toen was het (bijna) weekend! ’s Avonds hebben we monopoly gespeeld met iedereen, en aangezien het in Afrikaans, een taal die erg veel op Nederlands lijkt (ze noemen het ook wel baby-dutch), was, was dat zowel voor alle engelstalige mensen als voor mij hilarisch! Afrikaans is een erg interessante taal, als je het leest is het veel logischer opgebouwd dan Nederlands!

Dat was het weer voor deze week! Ik zal mijn volgende blog op maansdag of uiterlijk dinsdag uploaden (mits er stroom is ;) ) en mijn aller allerlaatste blog als ik thuis ben, samen met alle foto’s van de afgelopen 4 weken, aanvullingen op Zambia en alle filmpjes, want ik heb tientallen filmpjes waarvan ik kippenvel krijg als ik ze terugkijk en ik wil die graag met jullie delen :)

Tot gauw!

Liefs,

Fleur

1. Clark:
    16 december 2016
    Wat een mooi verhaal weer lieve Fleur.
    Ik ben al aan het af tellen dat je weer naar huis komt en bij ons bent, al je verhalen te horen en je foto's en films te zien.
    Geniet nog maar lekker van je laatste week
  2. Annemie:
    16 december 2016
    Wat een belevenis voor jou geloof wel dat je het gaat missen maar thuis zijn mensen die jou ook missen maar je hebt iets ontdekt dat je je hele leven mee draagt nog even dan ben je weer thuis dag lieve fleur liefs van annemie
  3. Jet:
    Hoihoi!

Wat een leuke verhalen allemaal :) en wat ben ik blij dat ik dit ook allemaal ga meemaken over een maandje!
    Toevallig ga ik dus dezelfde reis maken als jij (alleen niet het zambia gedeelte), en heb ik je blog doorgestuurd gekregen van Fabiënne.
    Ik vertrek over 4 weekjes naar Chipangali en vroeg me af of ik je nog een paar vragen kon stellen, zodat ik me zo goed mogelijk kan voorbereiden. Ik begrijp dat het niet zo luxe is met de stroom/wifi dus geen probleem als je pas contact met me kan opnemen zodra je thuis bent. Zou top zijn als je me dan een mailtje kan sturen! :)

Groetjes, Jet
  4. P.Wouda:
    18 december 2016
    Fantastisch Fleur wat je allemaal presteerd. Fijn dat je volgende week weer onder de kerstboom zit en alles kan vertellen aan iedereen.
    Tot ziens, Nel en Pieter
  5. Jorinde:
    18 december 2016
    Hi Fleur, geniet nog ffies daar!! Voor je het weet ben je al weer thuis in ons koude kikkerlandje. Veel plezier nog en een goede reis naar huis over een klein weekje. Lfs uit Leide
  6. Jorinde:
    n
  7. Anne:
    19 december 2016
    Lieve Fleur,

Nog 6 nachtjes slapen en dan ben je er weer.
    Fozzel en ik zitten af te tellen. (Hij slaapt nog steeds bij mij in bed)
    Geniet van de laatste week in Oeloeloeloeland en knuffel zoveel mogelijk beestjes!!

Liefs,
    Anne
    ps. Volgende week leef je waarschijnlijk niet meer omdat ik je dood heb geknuffeld dus doe nu nog maar gauw alles wat je nog wil doen.