Week 15: Skpani!

23 december 2016 - Bulawayo, Zimbabwe

Hallootjes,

De laatste blog die ik in Afrika schrijf! A little surreal... Het zal echt suuuuuperfijn zijn om weer thuis te zijn, maar ook wennen... Ik heb de laatste weken echt serieus moeite gekregen met Nederlands, het duurt zo'n anderhalf tot twee uur om een blog te schrijven!  Ik hoop dus dat ik daar snel weer bovenop kom als ik eenmaal thuis ben. Verder zal mijn kerst ronduit perfect zijn: Eerste kerstdag hereniging met papa, mama, Chiel en Siem, tweede kerstdag hereniging met de hele familie Clement en derde kerstdag heb ik een extra rijlesje om de smaak weer te pakken te krijgen en ik ga daarna mijn rijbewijs (eindelijk!) aanvragen :) Maar mijn avontuur is nog niet over! Hier week 15.

ZONDAG begonnen met babies, zoals gewoonlijk. Daarna grasshoppers, wat we echt heel fanatiek gedaan hebben vandaag! Om je een beeld te geven hoe dat eraan toe gaat: iedereen laat zich om de zoveel seconden in het gras vallen, in een poging om de onmogelijk te vangen sprinkhanen te pakken te krijgen, er springt een gigantische sprinkhaan (ik denk wel 10 cm groot en zeker weten eentje met obesitas) op mijn haar, een andere vrijwilliger rent met zijn net op me af en vangt de sprinkhaan samen met mijn hoofd in het net, en verontschuldigt zich met de reden "dat sprinkhanen als deze de prioriteit hebben". Een uur en een hoop lol verder hebben we eindelijk ons doel om er 100 te vangen bereikt en als we willen teruglopen naar de nursery, komt Brian (een van de locals die bij carnivoren werkt) heel casual aangelopen met een Cameleon op z'n hoofd, haha! We hebben een heleboel blije en gekke foto's gemaakt. Ik merk dat de staff hier zo vriendelijk is naar alle vrijwilligers toe. Als we 's ochtends aan komen lopen om aan het werk te gaan begroeten ze ons altijd met "Skpani!", wat zoiets als "Hoeissie" betekent ;)

Daarna zijn we naar het gamepark van Chipangali gegaan om afval op te ruimen. Nou, wat je daar allemaal tegenkomt... Om 12 uur was t eindelijk weekend! 's Middags regende het dus hebben we gezellig binnen kaartspelletjes zitten spelen! Halverwege hadden we honger, dus hebben we een heel brood opgeroosterd en met z'n vijven opgegeten... Oeps haha! Om 4 uur babies en daarna heb ik een poging gedaan om m'n blog te schrijven. De stroom viel echter halverwege uit dus ik kon niet veel meer doen. 's Avonds verdergegaan met kaartspelletjes!

MAANDAGochtend na babies ontbeten. Daarna zijn we met 5 vrijwilligers en de dochter van de eigenaren naar het museum gegaan! Was heel interessant. Vooral dieren (opgezette en levende) en geschiedenis, maar ook fascinerende insecten en astrologie. Ik heb o.a. geleerd dat Zimbabwe tot 20 jaar geleden nog Rhodesia heette! Daarna geluncht in town en heerlijke milkshakes gehad. Nadat we de nodige snacks hadden ingeslagen weer terug naar Chipangali. Eenmaal weer terug wilde ik m'n blog schrijven, maaar de stroom was er nog steeds uit (later bleek die er in totaal voor 4 dagen uit te zijn, om vervolgens voor 20 minuten weer terug te komen en er toen nog eens anderhalve dag uit te zijn) dus heb ik maar gezellig zitten kletsen met m'n kamergenootje Amanda. 's Avonds kwam er een nieuw meisje! Ofja, meisje... Prema uit Hong Kong is 31, getrouwd en ons nieuwe kamergenootje. Heel interessant om te horen hoe anders het is in Hong Kong dan in de rest van de wereld! 's Avonds weer Monopoly gespeeld maar nu met iedereen!

Aangezien ik mijn blog baseer op mijn reisdagboek, betrap ik mezelf er nu ineens op dat ik de gehele DINSDAG perongeluk in het Engels heb geschreven, haha! In elk geval, deze dag zijn we begonnen met babies/nursery. We hebben de hele ochtend gespendeerd aan de nursery van onder naar boven door grondig te poetsen. Nou, dat was wel nodig, en het gaf daarom ook zeker voldoening. Toen dat eenmaal klaar was, ben ik samen met een andere vrijwilliger naar Carnivores gegaan om daar te helpen. Helaas begon het na 5 minuten te regenen, en aangezien het Zimbabwe is was dat geen miezerig regenbuitje maar een ware waterval. We hebben eerst geschuild en toen bleek dat het voorlopig niet ophield zijn we onze regenjassen gaan halen en van hot naar her door het park gaan rennen om te zorgen dat de diertjes niet zouden verdrinken. We waren zo doorweekt dat we er niks meer om gaven, en hebben, naast diertjes redden, watergevechten gehad en gezongen en gedanst in de regen! Je beleeft regen hier zo anders dan in Nederland! Door de regen waren er 2 babyeendjes verdronken... Eentje was niet meer te redden, maar de andere was zwaar onderkoeld maar leefde nog! We hebben afgesproken, dat als ie het overleefde, dat we hem dan "Jacques" (spreek het uit met een zwaar Frans accent) zouden noemen. En Jacques it is! We hebben hem in een handdoek gewikkeld en net zolang geknuffeld tot er weer een "tsjilp" uit z'n snaveltje kwam! Nadat we onszelf ook weer hadden opgewarmd zijn we 's avonds les Miserables gaan kijken, lekker onder een dekentje (dat is lang geleden!).

En toen was het alweer halverwege de week, WOENSDAG! Opgestaan met een zonnetje, wat na die regen echt heerlijk was. Halverwege de babies vandaag werden we weggeroepen om het werk wat we gister bij carnivoren moesten doen, gingen afmaken. En je raadt misschien al wat dat was: dooie dieren ophakken! Twee paarden waren dit keer het slachtoffer. Nadat we een paard letterlijk in mootjes hadden gehakt was het teatime. Na teatime het andere pa en toen was het animaltime! We zijn naar alle schattige antilopes gegaan: Skippy en JeeJee de duikers, Tammy en Christina de kudu's en Breezer de bushpig (nee, dat is geen antilope maar hij is gewoon schattig ;) ). Na de lunch zijn we alle carnivoren gaan voeren met het paardenvlees, inclusief de krokodillen! Die worden maar een keer per week gevoerd dus dat is altijd een hele happening. Ze kunnen tot een jaar zonder eten, dus vandaag waren ze niet zo hongerig, aangezien ze laatst nog eten hadden gekregen. Na het werk hebben we kaarten gespeeld en na het avondeten ook. We zijn een soort van op tijd naar bed gegaan... (Half 11 terwijl je meestal na het eten om 8 uur al zo gesloopt bent dat je in slaap valt) maar we hebben superveel lol gehad!

Donderdag was niet zomaar een dag, want we gingen vandaag op een research trip! Eerst hebben we babies gedaan en toen zijn we de jeep waarmee we naar Matopos, het gebied waar we onderzoek gingen doen, gaan inpakken. Toen we zelf ook achterin zaten konden we eindelijk vertrekken! Na een uur rijden waren we er. Tent opgezet en toen zijn we gauw gaan lunchen want het was al half 3... Na de lunch gauw begonnen met het werk! We moesten rondrijden in de jeep, en de 23 camera's die Chipangali heeft opgehangen uitlezen, SD-kaartjes vervangen en de batterij checken. Ondertussen kwamen we ook een paar vallen tegen die we moesten zetten. En dan gaat het niet om muizenvallen, maar om vallen die luipaarden, hyena's en dat soort beesten kunnen vangen! Dit is niet bedoelt om ze te doden, maar om ze een halsband om te doen waardoor we ze in het vervolg kunnen tracker om meer over het territorium te weten te komen. We moesten vlees in de val hangen en hem op scherp zetten! Al met al heel anders dan het werk in Chipangali maar superleuk! Onderweg verschrikkelijk veel dieren gezien: (baby)zebra's, (baby)giraffes, kudu's, duikers, klipspringers, wildebeests, eagles en een hyena! Zo. Gaaf. Toen alles klaar was hebben we wat gedronken bij een lodge in de buurt. De eigenaar vertelde ons een superinspirerend verhaal: haar dochter spoort neushoornstropers op met behulp van speurhonden, die ze zelf traint! De stropers worden tegenwoordig slimmer en slimmer en doen alles voor de hoorn van een neushoorn. De honden kunnen echter zodanig goed ruiken en opsporen dat ze de stropers te pakken krijgen! Wat wel heel bizar is, is dat de stropers worden neergeschoten... Het is hen of jij. Toen ze dat vertelde klonk me dat wel raar in de oren. Gelukkig maar dat er in Nederland (bijna) geen stropers zijn! Toen we uitgepraat waren, zijn we naar de boerderij gereden waar we overnachtten. Daar hebben we avondgegeten (burgers, hmmm) en toen kampvuur! Met zelfgemaakte popcorn ;) om 11 uur moe naar bed. We sliepen met z'n vieren in een tent, dus geweldig heb ik niet geslapen maar t was gezellig om te kamperen!

VRIJDAG om 6 uur fris en fruitig (ahum) opgestaan en ontbeten (burgers). Daarna de tent opgebroken en weer aan de slag! We moesten de foto's van de camera's terugkijken, maar er ging wat mis met de laptop dus hadden we ff vrij terwijl de volunteer coördinator de laptop fixte. We gingen eerst kijken bij de boerderij, en we kwamen precies op het goede moment want ze gingen de koeien melken! We hebben ff staan kijken en toen zijn we een van de vele rotsformaties hier in Matopos gaan beklimmen. Na 10 minuten waren we boven en konden we genieten van een adembenemend uitzicht, kippenvel! Matopos is zoooo mooi, het is puur natuur met een heleboel mysterieuze rotsformaties, groene heuvels en wilde dieren. Toen we bovenop de rots van het uitzicht zaten te genieten, zagen we ineens een regenbooglizard! Suupercool :) We waren nog lang niet uitgekeken op het uitzicht maar het was tijd om weer te gaan. We hebben weer camera's gecheckt en gekeken of we iets in de vallen hadden gevangen. Helaas niks, maar t was wel weer heel leuk om te doen! Halverwege begon het te regenen, en het was een echte Afrikaanse regenbui: bakken en bakken met water komen binnen een paar minuten uit de hemel vallen. Omdat we in de open achterbak van de truck zaten waren we helemaal doorweekt ;) Gelukkig zijn we op de terugweg met 80 over de weg gereden dus we waren zo weer opgedroogd, haha! Wauw, Matopos: wat een ervaring! We kwamen moe maar voldaan weer aan in Chipangali. Na opgewarmd te zijn hebben we nog wat kleine klusjes gedaan en toen was het alweer tijd voor babies. Om 5 uur zat de werkdag er weer op! Na het avondeten hebben we nog ff kaarten gespeeld maar iedereen was kapot van Matopos dus we zijn op tijd naar bed gegaan.

ZATERDAG! Voor jullie betekent dat werken maar voor mij nog een dagje er tegenaan! We zijn begonnen met een slangencage schoon te maken. Eerst de slang verwijderd (schoonmaken is niet zo handig met een python die je in 7 seconden kan doodmaken in de kooi) en toen moest ik, aangezien ik zoals altijd de kleinste was, in de kooi klimmen om achterin te poetsen. Nou, daar kwam ik toch wat tegen! Uitgedroogde cavia's (voedsel voor de slangen) en dat soort dingen. Toen we klaar waren mocht het resultaat er zijn! 's Middags hebben we in de schapenhokken mest op staan ruimen. Dat was al in maanden niet gedaan, en t was onderhand zo vies dat de arme schaapjes ervan moesten hoesten en ziek werden... Daar hebben we dus mooi ff iets aan gedaan! Na het eten was het tijd voor Hassan en Amanda's (twee vrijwilligers en supergoede vrienden van me hier) laatste avond! We zijn begonnen met een spelletje, 'Cards against humanity'. Iedereen pakt om de beurt een kaart met een vraag erop, en de anderen moeten uit de kaarten in hun hand een kaart kiezen met een zo goed mogelijk antwoord erop. Het grappigste antwoord wint. Hilarisch! Aangezien je dit spel eeuwig door kan spelen, zijn we na 2 en een half uur maar gestopt en hebben we een kampvuur gemaakt! Op een gegeven moment hebben we met houtskool allerlei dingen die we haten op een blaadje geschreven en elk blaadje in het vuur gegooid. Toen ik op het blaadje schreef " vrienden die aan de andere kant van de wereld wonen", beseften we ineens dat we (Ofja, de mensen die morgen weggaan) elkaar voorlopig niet gaan zien. Samen zitten janken ;) Toen het vuur gedoofd was en we allemaal nog lange niet moe waren, besloten we om in het donker door Chipangali te gaan lopen... Wauw, dat was gaaf! Alles ziet er heel anders uit en de dieren reageren heel anders! Alle katten zijn ineens actief, komen naar het hek gelopen om gekroeld te worden, en rennen rondjes in hun hok als je buiten het hok met ze meerent. Een hoop plezier gehad! Om middernacht gauw naar bed gegaan, want morgen nog een dagje werken!

Dat was het weer voor deze week! Ik heb een vertraging opgelopen in m'n blogs door het gebrek aan stroom/WiFi, maar zodra ik thuis ben zal ik zoveel mogelijk updaten en ervoor zorgen dat mijn gehele avontuur plus foto's hier te lezen/zien zal zijn!

Tot gauw!

Liefs,

Fleur

1. Yvonne litjens:
    27 december 2016
    He Fleur,
    Fijn dat je weer veilig thuis bent. En meid wat heb jij veel mooie verhalen geschreven. Dat zijn ervaringen om nooit meer te vergeten.
    Liefs Fam Litjens uit boxmeer.
  2. The Black Steve Irwin:
    29 december 2016