Week 12: Ndapita... (Goodbye)

26 november 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Ahhh, de allerlaatste week in Zambia! Ik ben heel verdrietig dat ik Livingstone en alle mensen hier moet achterlaten… Ik zou hier wel kunnen wonen ;) Desalniettemin was het een geweldige laatste week die ik nooit meer zal vergeten!

Maandag

Eerste dag van de laatste week school! Deze week is het testweek dus kan ik maar tot 11 uur lesgeven. Ik heb eerst wat herhaling met de kinderen gedaan voor het vak waarover ze later die ochtend een toets hadden: Creative and Technology Sciences en Home Economics. Flink wat herhaald, wat wel nodig was, maar op het einde zat het er goed in! Tenminste dat dacht ik… Toen ik de dag erop de toetsen na zat te kijken, bleek dat het anders was. Ik moest na de herhaling de toets op het bord gaan schrijven, en terwijl ik de vragen op stond te schrijven besefte ik dat de vragen helemaal nergens op sloegen. Ten eerste hadden alle vragen weinig met het vak te maken, het was gewoon een soort van algemene kennis. Ten tweede was alles meerkeuze, maar bij de meeste vragen sloegen 3 van de 4 antwoorden nergens op. Ten derde stikte het van de spelling- en grammaticafouten. Ik heb dus maar even het een en ander verbeterd maar aan de inhoud kon ik niks meer doen. De leraar had de toets die ochtend zelf zitten schrijven, dus geen wonder dat het zo’n baggere toets was, als hij last-minute nog 50 vragen gaat zitten bedenken. Ik was dus best wel gefrustreerd en heb de leraar gevraagd of ik de toets voor morgen alvast door mocht nemen, om te kijken of ik er foutjes uit kon halen (wat ik er natuurlijk niet bij zei). Dat kon echter niet, want hij ging de toets morgenochtend pas maken… Ik ben maar gauw naar huis gegaan voordat ik boos op hem werd ;) ’s Middags een poging gedaan om m’n blog online te zetten, maar de wifi in Kubu café was zo slecht dat dat mislukte, haha. Om 5 uur weer terug in Sunbird want het was tijd voor mijn laatste soccer club! Ik heb heel eventjes meegespeeld en toen ben ik aan de kant gaan zitten om met de kleintjes te spelen en van het voetbalspel van de oudere jongens te genieten. Ze spelen hier zoveel voetbal dat ze op 15-jarige leeftijd al echt goed zijn. Leuk om te zien dus! Ook veel plezier gehad met de kleintjes aan de kant. ’s Avonds wilden we eigenlijk naar de filmavond bij een hostel in de buurt gaan, maar toen we om half 9 een taxi wilden bellen kwamen we erachter dat het al om 7 uur begonnen was, haha. Dus maar een lui avondje in Sunbird gehad, wat ook heel gezellig was!

Dinsdag

’s Ochtends weer naar school toe gefietst, een uurtje eerder zodat ik nog fatsoenlijk les kan geven voor de toetsen. Door de combinatie van de regen en de hitte begint het nu echt benauwd te worden, ook al als we ’s ochtends naar school fietsen. Ik ben dus blij dat ik nog maar 4 dagen hoef te fietsen ;) Op school weer herhaling met de kids gedaan, dit keer ging de toets over chitonga, de lokale taal, dus daar kon ik weinig aan herhalen :) We hebben dus maar de toets van de dag erop, Integrated Sciences, voorbereid en herhaald. Daarna nog wat leestestjes en toen was het alweer 11 uur! De kids voelen wel aan dat het mijn laatste week is, het lijkt net of ze beter luisteren nu, wat ik natuurlijk wel kan waarderen. De lessen worden veel leuker als iedereen goed meedoet, dat maakt echt een verschil. Om 11 uur kon ik dus niet de toets op het bord schrijven want het was de lokale taal, dus heb ik dat aan de leraar overgelaten. ’s Middags wilden we naar Maramba Market gaan, want ik moest het een en ander ophalen. Net toen we op het punt stonden te vertrekken, kwam de regen ineens met bakken uit de hemel vallen…Tja, regenseizoen :) We hebben dus maar gezellig binnen spelletjes zitten doen, terwijl het superhard regende en de stroom uitviel. Op een gegeven moment was het zelfs een soort van fris binnen, niet meer zo broeierig als normaal in elk geval. Om het te vieren hebben we warme chocolademelk gedronken ;) Daarna nog wat nagekeken, het was een meerkeuzetoets maar er waren op 66 kinderen maar 3 voldoendes… Hierdoor voelde ik me ff flink slecht omdat het voelde alsof ik al die weken voor niks voor de klas heb gestaan. Het was echter een vak waarvoor de leraar verantwoordelijk was, dus ik kon er niks aan doen. Wel heel frustrerend om te zien, gelukkig komt er volgend jaar een nieuwe leraar in grade 6! ’s Avonds uit eten bij een Indisch restaurant! Dat is een van mijn favoriete restaurants hier in Livingstone dus ik wilde daar nog een laatste keer gaan eten. Was superlekker en gezellig!

Woensdag

Weer naar school toe! Halverwege onze fietstocht was het weer zover, regen! Drijf en drijfnat aangekomen op school, waar ik vierkant uitgelachen werd door m’n leerlingen :) Aangezien we normaal buiten les geven kon ik vandaag niet mijn groepje apart nemen om lezen te oefenen. Ik moest dus iets anders verzinnen om met de hele klas binnen te kunnen doen. Ik heb de klas opgedeeld in groepjes en elk groepje een blad gegeven, waarop stond: “My best memory with teacher Frola…” Ze konden dan allemaal een herinnering erop schrijven. Ik wilde dit doen omdat ik graag iets van de kinderen wilde als herinnering, maar ik vind het nogal egoïstisch om ze te vragen om een brief voor me te schrijven. Ik heb ze allemaal lekker hun gang laten gaan, maar toen ik na een uur alles kwam ophalen, bleek dat minstens de helft van de klas het blad had gebruikt om een brief aan mij te schrijven, met envelop en al! Het zijn echt hele lieve brieven :) Na school even langs Maramba gefietst en toen naar huis toe. ’s Middags town in gegaan om vanalles en nog wat zo vlak voor m’n vertrek te regelen. Ik heb foto’s van de kids gemaakt vanochtend op school, en die ga ik uitprinten en een boodschap achterop schrijven om ze op vrijdag te geven als aandenken. Na alles geregeld te hebben zijn we naar (mijn laatste) runningclub gegaan! Eerst gerend en daarna nog superveel plezier gehad met iedereen! Ik ga de locals hier echt missen… We hebben een hoop foto’s gemaakt zodat ik ze nooit vergeet :) ’s Avonds ben ik samen met wat andere vrijwilligers naar een hostel hier in de buurt geweest want het was quiznight! Was heel gezellig. Achteraf nog gezwommen in het donker in het zwembad daar, haha!

Donderdag

Een na laatste dagje school! Na de regen van gister was het klaslokaal een grote modderpoel, haha. We hebben eerst herhaling gedaan van wiskunde, de toets van die middag. Daarna voor de allerlaatste keer leestestjes! Als ik kijk naar de resultaten nu en toen ik startte met de leestestjes, zie ik echt bij iedereen zo’n grote verbetering. Ik ben trots op ze! ’s Middags heb ik voor de laatste keer de was gedaan (in Zimbabwe hebben ze een wasmachine :) ), m’n kamer opgeruimd en om 4 uur gingen we naar de Vic Falls zodat ik afscheid kon nemen! Heel veel vrijwilligers haakten op het laatste moment af omdat het dreigde te gaan regenen, maar we zijn toch nog met een paar vrijwilligers gegaan. En het bleef droog! We zijn naar Boiling Pot gelopen, hebben in de rivier gezeten en van het uitzicht genoten. Ik hou echt van de falls, het verveelt me nooit om daar te zijn, ookal is dit al de 10e keer dat ik er ben geweest sinds ik hier ben. In Amerika is het vandaag Thanksgiving dus dit hebben we gevierd door bij Hungry Lion, de Zambiaanse KFC, kip met friet te gaan eten :)

Vrijdag

Mijn allerallerallerlaatste dagje school… De leraar was weer eens niet komen opdagen, dus ik heb maar een engels opdrachtje met de hele klas gedaan. De kids waren vandaag echter niet te houden, dus heb ik ze na een uur maar ff pauze gegeven. Toen de pauze voorbij was, kwam de hele klas ineens binnengeschuifeld, en ze begonnen ineens allemaal liedjes te zingen, speciaal voor mij! Er waren een paar kinderen die trommelden en de meesten dansten en zongen “Goodbye teacher teacher Frola, we will never forget you”. ZO LIEF. Ze hebben een uur lang gezongen en gedanst en ik heb met ze meegedaan :) Als afscheid heb ik ze allemaal een lolly en een pen gegeven, velen hebben namelijk bijna nooit een pen… Ook heb ik de 15 kids die ik extra engels heb gegeven allemaal een persoonlijke foto met een briefje op de achterkant gegeven. Konden ze erg waarderen :) Op het einde kwam er een meisje, een van mijn favorieten, naar me toe en ze zei: “Teacher, my heart is paining” en toen begon ze te huilen. Ze zei dat ze me zooo erg ging missen. Toen begon spontaan de halve klas te huilen, inclusief jongens…Ik heb me er maar bij neergelegd dat ik niet afscheid van ze kon nemen zonder zelf ook een traantje te laten ;) Het was zwaar maar ik had me geen beter afscheid kunnen wensen! ’s Middags ben ik mijn koffer gaan inpakken, het vertrek komt nu wel heel dichtbij… Om half 4 had ik het meeste ingepakt en was het tijd voor iets anders… Ik ging namelijk de microlight doen! Dan zit je in een soort zweefvliegtuigje en je vliegt over de falls. Ik had van veel andere vrijwilligers gehoord dat het echt supergaaf was, maar ik had absoluut niet verwacht dat het ZO cool zou zijn! Je hangt als het ware in een stoeltje onder een vleugel, en het enige wat het stuurt is de vleugel en een propellor. Van tevoren was ik best zenuwachtig want het zag er niet echt veilig uit, maar toen ik eenmaal zat en we begonnen met opstijgen kon ik alleen nog maar genieten. Het voelt echt alsof je over de falls, de Zambezi rivier en Livingstone heen vliegt als een vogel! Het voelde zo vrij! De piloot liet mij op een gegeven moment ook even zelf vliegen, ik moest de vleugel vasthouden en sturen, en de piloot had zelfs zijn handen los…Gelukkig allemaal overleefd :) Een prachtig afscheid van Zambia.

’s Avonds zijn we uit eten geweest bij het Italiaans restaurant, want het is mijn laatste avond! Daarna wezen chillen bij het hostel hier in de buurt en toen voor de laatste keer op stap in Zambia…Heel veel plezier gehad en afscheid genomen van mensen.

Zaterdag

Eerst goed uitgeslapen en toen in de ochtend even rondgehangen met wat vrijwilligers. Er hangt vandaag echt een bedrukte sfeer in het huis omdat ik wegga, dat is meestal als er een “long-term” vrijwilligers weggaat (Als je langer dan 4 weken blijft), maar nu ging het om mijn vertrek en niet dat van iemand anders… Heel bizar. Ik ben er eerlijk gezegd nog lang niet klaar voor om Zambia te verlaten maar dat zal ik nooit zijn. Ik ben wel benieuwd naar Zimbabwe en heb daar ook heel veel zin in, maar ik ga alles en iedereen hier gewoon zo erg missen! Ik hou gewoon echt van de Zambiaanse lifestyle. Om 3 uur was het dan echt tijd om te gaan. Ik heb afscheid genomen van alle vrijwilligers, de staff en Sunbird… Moeilijk maar op naar Zimbabwe! Ik werd naar de grens gebracht door de driver van Sunbird en na ook van hem afscheid te hebben genomen ben ik de grens over gegaan. Ik merkte gelijk al een verschil met Zambia, de mensen hier zijn anders dan in Zambia. Als je in Livingstone over straat spreken veel mensen je aan of glimlachen ze naar je. In Zimbabwe had ik de neiging om dat ook te doen, maar ik kreeg niet veel terug… Dat wordt nog wat als ik weer terug in Nederland ben ;) Na mijn Zimbabwiaanse visum geregeld te hebben ben ik naar een hostel in het stadje Victoria Falls gegaan, waar ik vannacht zal verblijven. Ik slaap in een bloedheet kamertje met 2 stapelbedden, samen met een ander stel… Interessant maar het is prima voor 15 euro ;) Morgen neem ik om 7.30 in de ochtend de bus naar Bulawayo, waar ik zal worden opgehaald om eindelijk naar Chipangali te gaan! Spannend!

Ik hou jullie op de hoogte!

Tot snel,

Fleur

1. Evelien:
    26 november 2016
    Goede reis Fleur, go go go! Op naar je nieuwe avontuur! Xxx
  2. Lisette Zimmermann:
    26 november 2016
    Nou Fleur, ik heb erg genoten van jou belevingen in Zambia en kan me goed voorstellen dat t je moeilijk valt om weg te gaan........op naar n ander avontuur!
    Ik wens je nog n paar hele mooie weken in Zimbabwe......veel plezier!!
  3. Clark:
    27 november 2016
    Wat een mooi afscheid van je klas Fleur. Ik geloof graag dat je van het leven in Zambia bent gaan houden. Goede reis morgen en veel plezier in Zimbabwe
  4. Annette:
    27 november 2016
    Wat heb jij een geweldig mooie tijd gehad daar én er iets geweldigs moois van gemaakt. Ik ben zo trots dat je zoveel hebt kunnen betekenen voor de kinderen daar maar ook voor jezelf. We krijgen een nog mooiere dame terug, dat weet ik zeker!! Geniet fijn in Zimbabwe van de liefde die je van de dieren krijgt. En wij? Wij gaan stiekem aftellen. Lofjoe
  5. Jorinde:
    27 november 2016
    Ha lieve Fleur, wat een prachtige tijd heb je daar gehad. Mooi dat je zo veel voor die kids hebt kunnen betekenen en zij voor jou! Geniet van al je volgende avonturen en keep up the good work!
  6. Joyce van Hulst:
    27 november 2016
    Fleur ik heb genoten van jouw blog. Sommige dingen die je beschrijft zijn zo herkenbaar als leerkracht en andere dingen die je beschrijft over het schooltje maken me ze boos. Ik vind het knap hoe je daar met iedereen omgaat. Goede reis naar je nieuwe stekje. Ik kijk al uit naar je volgende verhaal. Groetjes van Joyce
  7. Wendy de Jong:
    30 november 2016
    Geniet, geniet en geniet! Je verhalen zijn prachtig en je belevenissen onwerkelijk mooi en inspirerend. W. de Jong
  8. Helene van der Donk:
    30 november 2016
    wat een verrijking op zo´n jonge leeftijd al, wat een mooie verhalen, het zal je leven beinvloeden wat je hier hebt mee gemaakt, prachtig. Ben nu al benieuwd naar je nieuwe avontuur.