Week 11: The final countdown

23 november 2016 - Livingstone, Zambia

Daar ben ik weer! Niet te geloven dat ik nog maar een week in Zambia te gaan heb. Ik kan oprecht zeggen dat ik verliefd ben geworden op dit land, de mensen, de cultuur. Sommigen van mijn leerlingen hebben deze week al een traantje laten vallen omdat ze me gingen missen… Volgende week ga ik dan ook een hoop leuke dingen met ze doen om een goed afscheid te nemen! Maar eerst: week 10.

Maandag

Na een heerlijk weekendje weer terug naar school. Nu dat de vakantie nadert (10 december) merk ik dat de kinderen steeds onrustiger en drukker worden. Het einde van het schooljaar is nabij dus ze zijn alles aan het afronden. Het is dus een extra uitdaging om de kids rustig aan het werk te houden, maar het lukt me nog net ;) We hebben weer gelezen, oefeningen gedaan en wat wiskunde herhaald. ’s Middags een film gekeken op de bank, lekker lui haha. Het is zooo warm en de stroom was eruit dus veel meer kon ik niet doen. Aangezien ik les Miserables had gekeken was ik de rest van de dag iedereen aan het irriteren met het zingen van musicalliedjes! Rond 5 naar soccer club gegaan, en jaja ik heb weer gespeeld! Dit keer iets actiever dan de vorige keer. Gelukkig hebben we gewonnen dus m’n inspanningen waren niet voor niks. Ik had ook stof gekocht voor hoofdbandjes voor elk voetbalteam zodat je kan zien wie bij welk team hoort. Ze waren er echt superblij mee! ’s Avonds zijn we naar de falls gegaan want het was supermoon! Als je geluk hebt zie je dan regenbogen in de nacht bij de falls… Toen we het park in reden moest de guide heel hard lachen want hij zei dat er niet genoeg water in de falls zat om regenbogen te zien. We hebben echter toch een hele grote regenboog gezien! Echt heel bijzonder. Ook heel cool om ’s nachts als enige in het park te zijn. Daarna zijn we nog even een drankje gaan doen bij het Royal Livingstone Hotel.

Dinsdag

Weer een nieuwe dag school! De kindjes werkten goed vandaag, op eentje na. Hij is altijd wel een beetje een kliertje in de klas maar vandaag was het extreem. Ik heb hem zelfs de klas uit moeten zetten… Voelde niet echt goed maar uiteindelijk luisterde hij wel dus het heeft in ieder geval geholpen! ’s Middags m’n kamer opgeruimd (was nodig), en daarna lekker gechilld in de woonkamer met de andere vrijwilligers. ’s Avonds spelletjesavond! Tot laat verschillende spelletjes zitten spelen, was heel gezellig! Ook nog even met papa, mama, Chiel en Siem gebeld en lekker Kellenaers-humor uitgewisseld ;)

Woensdag

Het was vandaag de hele dag bewolkt, dus het was heeerlijk om buiten les te geven vandaag! Het was Carmen (het andere meisje op mijn school) haar verjaardag dus de kindjes in haar klas hadden allemaal ballonnen, wat mijn leerlingen enigszins afleidde, haha! Gelukkig konden ze zich daarna weer goed concentreren. ’s Middags zou ik eindelijk mijn nieuwe telefoonscherm kunnen ophalen, maar na 2 weken was het er nog steeds niet… Hopelijk vrijdag wel! Daarna nog even naar Kubu om met mijn oppaskindjes te skypen! De verbinding was verschrikkelijk maar leuk om ze weer even te horen! Daarna gauw weer terug voor running club! Een suuuperlang rondje gerend (15 minuten, maar geloof me, dat is killing) en toen uitgeput maar voldaan weer teruggegaan naar Sunbird. Nog even gesocialized met de lokale 15-jarigen en toen gauw naar binnen want we hadden een surpriseparty voor Carmen georganiseerd! Was heel gezellig. ’s Avonds filmavondje!

Donderdag

Vandaag was het echt al heel warm vroeg in de morgen! Ik denk een van de warmste dagen die ik tot nu toe heb meegemaakt hier. Ik was nogal moe omdat we tot laat film hadden zitten kijken, dus de dag duurde laaang maar het was wel een goede ochtend op school! ’s Middags weer naar Old People’s Home geweest. De laatste keer voor zowel Anoek als voor mij dus afscheid genomen van alle mensen daar! Was heel bijzonder want ookal zijn die mensen stokoud en hebben ze amper nog iets door van wat je zegt, ze begrepen wel dat we weggingen en ze waren verdrietig! Daarna nog even naar Maramba Market om het een en ander op te pikken en toen weer terug naar Sunbird. Nog even snel de was gedaan en toen avondgegeten. Na het eten ijsjes wezen halen!

Vrijdag

Laatste dagje school van mijn een-na-laatste week! Eerst een oefening gedaan over meervouden. Ging de kindjes goed af! Daarna nog leestestjes gedaan en gezellig gespeeld in de pauze. Na de pauze alles afgerond en de kindjes snel naar huis gestuurd, ze moesten namelijk in de middag nog terugkomen voor  “Math Club”, dus dan gaan ze altijd eerder weg. Daarna zelf ook naar huis gegaan, en ’s middags naar town voor mijn nieuwe telefoonscherm! Hij was er echter nog steeds niet en ze konden hem ook niet meer bestellen… Daarna alle telefoonwinkels van Livingstone doorgezocht maar nergens een telefoonscherm… Ik ga zondag denk ik een goedkope nieuwe telefoon halen, want zo kan ik niks! Alle mensen waarvan ik de whatsappjes heb gelezen maar niet gereageerd, sorry, mijn scherm is kapot ;) Na mijn poging een nieuw scherm te krijgen zijn we samen met wat meiden carrot cake gaan eten in ons favoriete cafeetje, hmmm! Daarna terug naar Sunbird, me omgekleed en gaan hardlopen met mijn lokale vrienden. Die jongens rennen echt zo hard, niet bij te houden! Een hoop lol en zweet later weer terug gegaan naar huis. ’s Avonds pizza gaan eten en toen op stap! Eerst gechilld bij een hostel hier in de buurt en toen naar de stad. Was supergezellig! Een van de locals was jarig en hier is het een traditie om water over een jarige te gooien, dus dat hebben we mooi even gedaan :)

Zaterdag

Zaterdagmiddag werd ik wakker… en toen ik de woonkamer binnenliep kwamen er net mensen terug van Devil’s pool. Een van de meiden was aangevallen door een zebra! Gelukkig heeft ze er alleen een blauwe plek aan overgehouden. Het heeft de hele dag gestortregend dus we moesten wel binnen blijven… Lekker een lui dagje gehad. ’s Avonds uit eten! We gingen naar een gril restaurant hier in town, heeeerlijk gegeten! Na het toetje weer naar huis toe en na nog eventjes National Geographic gekeken te hebben snel gaan slapen.

Zondag

Lekker uitgeslapen en toen ontbijt bij Kubu Café! Een “healthy” breakfast wrap, oftewel eieren met spek in een wrap met wat schijfjes banaan eromheen ;) ’s Middags hebben we het rustig aan gedaan, film gekeken, voetbal gekeken (ja echt) en lekker rondgehangen. ’s Avonds spelletjesavond!

Op naar mijn laatste weekje Livingstone! Ik ben langzaam aan het voorbereiden op mijn vertrek, ook op school… Maar daarover volgende week meer! De foto’s van deze week en volgende week volgen zaterdag!

Tot snel!

Dikke knuffel,

Fleur

1. Evelien:
    23 november 2016
    Leuk Fleur! Geniet nog even van je laatste week en dan op naar de volgende nieuwe uitdaging. X
  2. Clark:
    23 november 2016
    Een hele fijne laatste week in Zambia Fleur. Alvast een goede reis naar Chipangali.
  3. René:
    24 november 2016
    Sapperdeflap! Wat vliegt de tijd. Goede reis alvast naar Zimbabwe. En geniet nog maar volop van je mooie avonturen. Grtjs, ook van Eline!