Week 10: Falls, fears and fun

13 november 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Week 10 zit er alweer (bijna) op! Deze week was echt een superweek met veel hoogtepunten! Ik ben superdankbaar dat ik hier ben en dat ik dit avontuur mag meemaken…

Maandag

Weer fris en fruitig naar school na een leuk weekend! Er waren eindelijk weer kinderen op school, mijn hele klas was aanwezig! Geloof me, dat is zeldzaam ;) Het was gezellig druk, we hebben leestestjes gedaan en gelezen. Ik merk echt dat de kinderen een groei door hebben gemaakt op het gebied van engels en lezen, dat geeft echt voldoening! ’s Middags naar town om mijn blog te uploaden, samen met alle leeuwenfoto’s. ’s Avonds weerwolven gespeeld en chips gegeten met alle andere vrijwilligers.

Dinsdag

Wat een topdag! De kindjes op school waren aardig ondeugend maar ik had ze onder controle… denk ik ;) In elk geval veel plezier gehad. ’s Middags ben ik samen met Paige en Anoek naar de falls gegaan. We hebben eerst rondgelopen, want er zat echt een stuk meer water in de falls dan 2 weken geleden! Het heeft hier al wat geregend maar er is ook veel regen gevallen in het noorden van Zambia, waardoor de rivier een stuk voller is. Heel mooi om te zien! Er was zelfs zoveel mist dat we nat werden op zo’n 100 meters afstand! Maaar we waren niet naar de falls gekomen om alleen maar te lopen en kijken… Er is namelijk een illegale devil’s pool, en die wilden we gaan doen! Er was een gids die ons meenam voor 100 kwacha (10 dollar, in vergelijking: echte devil’s pool is 100 dollar). We moesten eerst over een supersmal richeltje door de rivier lopen, en daarna nog over allemaal rotsen klimmen en toen kwamen we eindelijk bij de pool! Het was echt een superklein pooltje waar we maar met drieën in pasten. We moesten in een soort gat gaan staan om niet over de rand te vallen… Het was echt supereng maar ZO gaaf! Achteraf ben ik echt heel blij dat ik het gedaan heb! We waren wel de hele tijd bang om betrapt te worden, het is namelijk verboden om daar te zwemmen, maar toen we eenmaal terug waren was ik super opgelucht en blij dat ik het gedaan had! Na de illegale devil’s pool zijn we naar de Sunset Tree gelopen! Dat is een hele grote boom waarin een platform is gebouwd, waarvan je de sunset kan zien met de falls en een mooi uitzicht. Ik was er al eens geweest, maar elke sunset is anders hier! Toen de zon onder was zijn we doorgegaan naar Hungry Lion, de Zambiaanse Mc Donalds, want we hadden nog niet avondgegeten en we hadden het avondeten bij Sunbird al gemist. Daarna nog ijsjes gaan eten. Eenmaal thuis alle supergave foto’s van devil’s pool uitgewisseld en toen lekker gaan slapen.

Woensdag

Ik was vandaag om half 6 opgestaan om de sunrise te filmen! Het was echter bewolkt, haha. Ik heb dus maar de uitslag van de verkiezingen in Amerika gekeken… Erg frustrerend. Maarja, weer klaar voor een nieuw dagje school! De kinderen luisterden iets beter vandaag, gelukkig. Halverwege de ochtend kwam er ineens een soort zandtornado voorbij, die het een en ander mee de lucht in nam… gelukkig niet teveel schade maar was wel heel raar zo uit het niets. ’s Middags lekker een lui middagje in Sunbird gehouden en aan mijn afrika aftermovie gewerkt. ’s Avonds soccer club!

Donderdag

Op school waren de kindjes heel enthousiast vandaag! Met z’n allen meerdere verhaaltjes gelezen. ’s Middags de was gedaan en toen gaan zwemmen! Het was echter maar een uurtje dat we konden zwemmen want toen kwam er ineens een stortbui uit de lucht vallen die een uur duurde… Toen het wat minder regende naar huis gerend, waar de stroom eruit was door de storm. Gezellig met z’n allen in de woonkamer gezeten en naar de regen geluisterd :) Na de regen was het heerlijk afgekoeld! ’s Avonds spelletjes gedaan en muziek geluisterd met ons vaste groepje vrijwilligers.

Vrijdag

Op school weer hard gewerkt met de kindjes! In de pauze begonnen ze echter met gigantische sprinkhanen (minstens 10 cm lang) achter me aan te rennen dus toen waren ze niet meer zo braaf… Gelukkig gingen ze daarna in de klas wel weer goed aan het werk, haha. ’s Middags naar Maramba Market gegaan, waar ik een chetengeh heb gehaald (een soort doek die je als rok kan knopen) en daarna nog even boodschappen gedaan. ’s Avonds kwamen er een paar vrijwilligers die Sunbird hadden verlaten maar nog in Livingstone waren terug naar Sunbird! Was supergezellig. Daarna nog de stad in om te stappen!

Zaterdag

Vroeg opgestaan want vandaag zou ik samen met een andere leraar van mijn school naar de falls gaan met 11 kinderen uit onze klas! De meesten van hen waren nog nooit nara de falls geweest in hun leven terwijl ze in de leeftijd van 12 t/m 17 zitten dus dat was best wel schokkend, het is zo dichtbij! Het was echter heel leuk om te zien hoe ze ermee om gingen. We hadden ze een vragenlijst gegeven en de antwoorden konden ze vinden op bordjes door het park heen. Nou ze waren helemaal geobsedeerd met de antwoorden vinden! Bij elk bord moesten we een tijdje wachten zodat ze zeker wisten dat ze geen antwoorden misten, haha. De falls waren heel droog, ik heb ze nog nooit met zo weinig water gezien, maar de kids vonden het toch heel leuk gelukkig. Na een paar uur rondgelopen te hebben en foto’s te hebben gemaakt zijn we bij de rivier gaan zitten. De kinderen gingen al snel het water in om visjes te vangen en te spelen. Het was zo leuk om te zien! (zie foto’s voor een sfeerimpressie) Ze renden allemaal superblij rond, hilarisch om te zien. Daarna kwam onze falls-trip aan zijn einde en hebben we alle kindjes weer thuis gebracht. ’s Middags ben ik samen met een andere vrijwilliger town in gegaan voor een massage, wat ik wel kon gebruiken! De bedden in Sunbird zijn niet bepaald de beste kwaliteit dus ik heb de laatste dagen nogal last gehad van mijn rug. De massage was echter heel goed ervoor! Daarna nog uiteten geweest en toen ben ik moe maar voldaan weer naar huis gegaan.

Zondag

Lekker uitgeslapen en toen wezen ontbijten in town. Nu even mijn blog aan het bijwerken! Ik heb deze week veeel foto’s gemaakt dus geniet er maar van ;) Ik denk dat we de rest van de dag gewoon lekker rustig aan gaan doen en er gaat ook een goede vriendin van me hier weg vanmiddag, dus weer afscheid nemen… Er zijn nou best wel wat mensen in het huis die langer blijven dan ik, oftewel als ik Sunbird verlaat moeten zij afscheid van mij nemen in plaats van andersom… Dat is best wel een raar gevoel want ik heb al zoveel mensen zien vertrekken en over twee weken ben ik het zelf… Ik vind het echt JAMMER dat ik weg moet maar ik ga er nog twee topweken van maken!

Tot snel!

Dikke knuffel,

Fleur

1. Annette:
    13 november 2016
    Jak, als ik 'dinsdag' lees krijg ik nog meer kriebels. Blij dat je blog nu online staat want dat betekent dat je er nog bent. hahah.
    Ga maar lekker verder van het genieten daar! je hebt nog 2 volle weken.
    Dikke kus van mij!
  2. Marloes:
    13 november 2016
    Sprinkhanen... Geniet nog maar even van je tijd en iedereen in het mooie Zambia lieve Fleur, ze zullen je daar gaan missen maar er staat ook weer een nieuw avontuur op je te wachten in Zimbabwe ! Ik ben trots op je !
  3. Dirk & Daan xx:
    13 november 2016
    WOW Fleur, wat 'n geweldig avontuur!
    Heerlijk om je verhalen te lezen en de foto's te zien (en goed voor mamma dat ze achteraf over alle spannende momenten kan lezen en niet alles van tevoren weet;-))
    Succes nog deze laatste twee weken..GENIET!!
    Lieve groet van onsxx
  4. Willeke:
    Hey Fleur!
    Via de fb van jullie mam zie ik dat je 'ineens' in Afrika zit! Jeetje, wat een prachtige ervaring. Met veel plezier heb ik je blogs gelezen. Teacher Frola, je doet het maar effe zeg!
    Wauw, ik ga je volgen, je schrijft geweldig! Geniet, Fleur!
    Groetjes van je groep 7 juf :)
  5. Clark:
    14 november 2016
    In de vroege trein naar Zaandam geb ik weer genoten van je verhalen. Wat maak je toch veel mee Fleur. Geniet nog lekker van de komende weken.

Xxxx
  6. Wendy de Jong:
    15 november 2016
    Hoi Fleur,
    Het blijft genieten om te lezen wat je allemaal doet, ziet en meemaakt. Respect voor je doorzettingsvermogen, je ongekende interesse in de ander en de andere wereld. Blijf genieten en blijf geven en blijf je verwonderen...ik doe vanaf een afstandje met je mee, iedere keer wanneer ik je verhaal lees.
    W. de Jong
  7. P.Wouda:
    15 november 2016
    Dag Fleur,
    Wij lezen nu ook jouw belevenissen.
    Wat maak je veel mee in een paar maanden, wel gevaarlijk die wilde dieren
    behalve sprinkhanen natuurlijk, je foto's zijn prachtig.
    Wij kijken uit naar je volgende reisverhaal en geniet nog van de komende weken.
    heel veel plezier
    groet O en O