Week 9: Roaarr!

7 november 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Weer een week achter de rug! Ik heb hier nu nog maar 3 weken over dus het einde komt in zicht, en ik kan er nog echt niet aan denken om Sunbird en Livingstone te verlaten… Maaar ik heb nog 3 hele weken te gaan! Hier week 9.

Maandag

Deze week waren er de final exams van grade 7, wat betekende dat alle andere klassen van de school vrij hadden… We hadden de kinderen uit grade 6, mijn klas, echter gevraagd om toch te komen, zodat ze eventueel een op een begeleiding konden krijgen. Ik had een hoop kinderen verwacht dus we hadden ervoor gezorgd dat er genoeg vrijwilligers zouden zijn, en toen bleek dat er maar 5 kinderen waren komen opdagen… We waren dus met teveel vrijwilligers, namelijk 7 vrijwilligers op 5 kinderen, haha. Ik ben samen met een meisje van Sunbird en een jongen van een andere organisatie naar een ander project in de buurt gegaan om toch nog iets nuttigs te doen. We zijn naar de Linda Blind Farm gelopen, dat is een soort community waar gezinnen wonen waarvan tenminste een familielid een verstandelijke of lichamelijke beperking heeft. De kinderen hier zorgen ’s ochtends voor hun ouders met een beperking, en gaan ’s middags naar school. De farm wordt gerund door jonge meiden van 12 t/m 16. Ze gaan elke ochtend naar de farm om de planten water te geven en te verzorgen, en dit is een onderdeel van de community, waardoor deze “self-sustainable” wordt.  Ik vond het idee echt supermooi, en toen ik zag met hoeveel plezier die meiden bezig waren daar, was ik echt heel blij dat ik dit een keer gezien heb! We hebben de meiden geholpen met water geven en de grond los maken en ik heb met een aantal meiden goede gesprekken gehad! Ze gedragen zich echt heel erg volwassen voor hun leeftijd, wat ook wel moet als je voor je eigen ouders moet zorgen… Het was fijn om te zien hoeveel voldoening ze uit hun werk haalden :) Om 12 uur werd het te heet om door te werken dus toen zijn we maar naar huis gefietst. ’s Middags zijn we boodschappen wezen doen en daarna naar de orphanage in de buurt voor feeding! Het was weer een tijdje geleden dat ik had geholpen om de kinderen uit de buurt eten te geven dus ik was blij om dit weer eens te doen. Heel mooi om te zien hoe dankbaar de kinderen zijn! ’s Avonds hebben we natuurlijk weer weerwolven gespeeld ;)

Dinsdag

’s Ochtends vol goede hoop weer naar school. En ja, in plaats van 5 kinderen waren er vandaag wel 7 kinderen komen opdagen! We hebben er 4 aan African Impact, de andere organisatie van vrijwilligers op onze school, overgelaten, en 3 zelf meegenomen. We hadden Maria in onze klas, een meisje waarvan ik vermoed dat ze hoogbegaafd is. De andere vrijwilligers hadden me al gewaarschuwd dat ze slim was maar zo slim… wauw. Ze is nog maar 13 en al heel verstandig. Het andere meisje van Sunbird heeft de andere 2 kindjes geholpen met lezen en ik heb Maria apart genomen om wat uitdagende dingetjes te doen. We hebben eerst spelling gedaan, de moeilijkste woorden waarmee ik kon komen spelde ze goed! Daarna wat pittige wiskunde, met x en y en formules. Als afsluitertje heb ik haar nog wat geleerd over ecosystemen (biologie) uit het boek voor grade 9. Het is zo leuk om met haar te werken! Het andere meisje had ook een goede dag gehad dus we hebben afgesproken om de rest van de week zo te werken. ’s Middags naar Mukuni Village geweest! Dat is een soort stamdorpje buiten Livingstone. Al de souvenirs van Mukuni Market worden gemaakt in dit dorpje. Heel mooi om te zien hoe simpel het leven hier was! Eerst een rondleiding gehad en daarna nog even naar het lokale marktje geweest. Als afsluiter zijn we naar het “paleis” van de dorpschief geweest. Heel indrukwekken om te zien hoe bijgelovig ze hier nog zijn, de chief heeft echt de volle macht over alles in het dorpje… ’s Avonds na het eten spelletjesavond met het huis! Was heel gezellig :)

Woensdag

’s Ochtends weer naar school en met Maria aan de slag gegaan! Ik had wat uitdagende wiskunde van mijn middelbare schooltijd opgezocht en dat overgeschreven, en ze begreep het zowaar! Ik was zwaar onder de indruk. ’s Middags even wifi en daarna running club! We hebben zowaar echt gerend! Het was bewolkt dus alle kleine kindjes die normaal naar running club komen om te kleuren waren er niet. De enigen die er waren, waren Marshall (een 29-jarige fanatieke hardloper uit de buurt), Visco en Sam (2 jongetjes van 13 uit de buurt), een andere vrijwilliger en ik. Normaal als we rennen bij running club is het een rondje van 5 minuten omdat het te heet is, maar nu hebben we echt een flink rondje gelopen! Was heel fijn :) ’s Avonds hebben we alle staff van Sunbird mee uit eten genomen! Het was 1 + 1 pizza gratis bij het pizzarestaurant, dus de staff kreeg onze gratis pizza’s. Voor sommigen was het de allereerste keer dat ze “uit eten” gingen, dus ze waren helemaal netjes gekleed enzo… Heel schattig om te zien maar ook best wel schokkend, de meesten van hen zijn in de 30, hebben een baan en zijn nog nooit uit eten geweest! Een hele gezellige avond gehad, de staff beter leren kennen en heerlijke pizza gegeten! Zo blij dat ik in Sunbird terecht ben gekomen, er zijn een hoop andere organisaties hier in Livingstone die een zwembad en wifi hebben bij de accommodatie, maar Sunbird is zo gezellig en het voelt gewoon als een grote familie! Dat vind ik het allerbelangrijkste ;)

Donderdag

Weer een ochtendje school. Met Maria en een ander kindje, Betty, lezen gedaan, heel veel plezier gehad! Ze zijn allebei heel grappig en bescheiden. Superfijn om met zo’n toegewijde kindjes te mogen werken. ’s Middags heb ik de was gedaan, was hard nodig! Daarna ben ik aan mijn Afrika Aftermovie begonnen, want ik heb al zoveel beeldmateriaal dat ik niet meer kon wachten ;) Het filmpje zal ik, zodra ik weer op Nederlandse bodem ben, op facebook en op deze blog plaatsen! Ik heb heel veel superleuk, mooi en grappig beeldmateriaal maar de wifi hier is te slecht om filmpjes te uploaden, dus daarom maar een filmpje. Toen ik het filmpje aan het maken was besefte ik hoeveel herinneringen ik al gemaakt heb in de afgelopen weken… De filmpjes terug kijken maakt me helemaal blij! Donderdagavond hebben we met z’n allen zitten zingen, onder begeleiding van Katie op de ukulele ;) Was heel gezellig en veel gelachen!

Vrijdag

Vrijdagochtend het laatste dagje school van deze hectische week! Rustig aan gedaan want op vrijdag is het meestal niet echt lessen op school. We hebben gezellig educatieve spelletjes met alle kindjes en vrijwilligers gedaan, zowel Zambiaanse als Westerse spelletjes. Het was de warmste dag sinds ik hier ben geweest, dus we konden ook niet veel meer doen, haha. Op tijd naar huis gegaan en ’s Middags waterballonnengevecht in Sunbird! Was wel ff nodig met de stroom eruit en 45 graden, pfff. ’s Avonds stapavond! Eerst superveel lol gehad in Sunbird, een van de mannen die dit weekend weg ging had een beetje teveel gedronken en hij was de Bohemian Rhapsody aan het imiteren, hilarisch :) Morgen gaan er 8 mensen weg, en er zijn echt heel veel lieve mensen bij… Maar zondag ook weer nieuwe mensen!

Zaterdag

Om 5 uur (!) ’s morgens opgestaan, want ik werd om 6 uur opgehaald voor een wel heel speciale activiteit… Ik ging op een olifant rijden, met leeuwen lopen en cheetah’s knuffelen! Ik begon met de elephant ride. Er waren speciaal voor mij 6 olifanten opgetrommeld, en ik mocht op Mickey Mouse (ja, zo heette hij echt) rijden! Al de dieren hier zijn gered uit slechte omstandigheden uit de dierentuin, dus ze zijn volledig gewend aan mensen. Ook is het goed dat ze hiervoor geen dieren uit het wild in gevangenschap nemen maar dieren helpen! De elephant ride was echt heel peaceful, het was nog niet zo warm en ik reed door het prachtige, Zambiaanse landschap op een olifant… onwerkelijk. Achteraf heb ik alle olifanten nog eten gegeven, ook heel bijzonder! Na een vaarwelgroet van de olifanten ben ik doorgegaan naar de lionwalk! Ik mocht met twee leeuwen lopen, Adelbert en Laura. Ze waren broer en zus, beiden 2 jaar en 3 maanden oud. Het meisje was niet zo van het aaien, de jongen echter wel :) Ik heb eerst hem geaaid en geknuffeld en daarna zijn we een stukje gaan lopen. Halverwege verloren we het vrouwtje want die was “ff een impala aan het achternajagen”, zoals de gids het zei ;) Daarna werd het te warm dus we hebben ze gauw teruggebracht naar hun hokken. Tijd voor het derde deel: de cheetahwalk! Ik mocht met twee cheetahs gaan lopen: Lulu en Lilian. Ze zien er gevaarlijk uit maar zijn alles behalve dat. Het zijn eigenlijk net grote huiskatten! Ik kon ze aaien en ze begonnen te spinnen en mijn arm te likken… smelt. Ik heb m’n eigen kat niet meer nodig, ik adopteer gewoon een cheetah ;) Daarna nog met ze gelopen. Ze moesten aan een lijntje omdat ze anders de hele tijd gaan rennen, cheetah’s zijn namelijk supersnel, ze kunnen wel tot 114 km/h rennen! Ik liep dus m’n cheetah uit te laten alsof het de normaalste zaak van de wereld was ;) omdat ik alle drie de dieren had gedaan mocht ik als extraatje nog even met de leeuwenwelpjes knuffelen… Superschattig en enorm speels waren ze! Het was echt zo bijzonder om zo dichtbij al deze dieren te zijn, ik heb er echt 100% van genoten :) ’s Middags zijn we wezen zwemmen en ’s avonds uit eten want het was slecht weer dus we wilden iets gezelligs gaan doen. In een lokaal restaurantje heel lekker gegeten!

Zondag

Ik was best wel moe van de vorige ochtend, dus na een nacht van 13 uur slaap werd ik eindelijk wakker. We hebben de hele dag een beetje rondgehangen in het huis, maar het was wel heel gezellig! Ik heb in m’n dagboek geschreven, we hebben spelletjes gespeeld en de nieuwe mensen verwelkomd! Er is een meisje bij waar ik gelijk al een klik mee had :) Het is heel onrealistisch, want er zijn mensen in de nieuwe groep die 4 weken blijven, en ik ga gewoon eerder weg dan hen! Dat besef ik echt nog niet…  Ik heb Livingstone, Zambia, de mensen hier en de mensen in Sunbird, de kindjes op school en de lifestyle echt in mijn hart gesloten!

Ik ga er nog een laatste 3 topweken van maken hier in Zambia , jullie horen gauw weer van me! Enjoy the pictures ;)

Liefs,

Fleur

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Evelien:
    7 november 2016
    Prachtig verhaal weer Fleur! Geniet nog lekker even van je mooie tijd in Zambia.
  2. Anne:
    8 november 2016
    Wel erg gewaagd hoor die blote knieën! Heel veel plezier nog die laatste weken!! Xxxxxx