Week 8: One nation, One Zambia!

2 november 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Jeej, ik heb eindelijk mijn blog kunnen updaten! Ik heb de laatste dagen zeer slechte wifi gehad dus meerdere malen geprobeerd maar het is nu pas gelukt, haha. Weer een weekje in Zambia! Ik zit nu al op tweederde van Zambia en halverwege mijn hele reis… Oh mijn god, wat vliegt de tijd hier! Nu dat ik nog maar 4 weken hier tegoed heb merk ik toch wel dat ik hier echt nog veeel langer zou kunnen blijven! Ik ga dat natuurlijk niet doen maar ik ga het Zambiaanse leven heel erg missen! Gelukkig nog 4 weken te gaan en daar ga ik extra van genieten :)

Maandag

Maandag  was een nationale feestdag, Independence day! We hadden dus een dagje vrij, net als de rest van Zambia. We zijn ’s morgens vroeg opgestaan want er zou een optocht in town zijn, en we waren daar wel benieuwd naar. We stonden aan de kant van de weg te wachten en opeens kwamen er zo’n 500 man voorbij lopen, allemaal met de zambiaanse vlag verwerkt in hun kleren en zingend en dansend! Superindrukwekkend om te zien, de mensen hier zijn zo trots op hun land. Ze riepen de hele tijd hun motto: “One nation, One Zambia!” Dit heeft te maken met het feit dat er meer dan 70 talen worden gesproken in Zambia, waardoor er verdeeldheid ontstaat in het land. Toch zijn de mensen heel nationalistisch en eensgezind, vandaar de slogan. ’s Middags zijn we even gaan wifiën en toen naar het zwembad hier in de buurt! Het is veel te heet om iets te doen en de temperatuur bouwt nog steeds op, dus niks is fijner dan even lekker afkoelen in het zwembad ;) We waren met 8 meiden dus lekker de hele middag in het zwembad gechilld en gekletst. Aan het einde van de middag soccer club en na het eten nog een heleboel kaartspelletjes gespeeld.

Dinsdag

Dinsdagochtend weer naar school na een lang weekend. Ik vond het best spannend om weer naar school te gaan omdat het vrijdag dus zo mis was gegaan. Gelukkig was het weer een goed dagje! We hebben weer leestestjes gedaan en wat opdrachtjes over meervoud. Na Mukuni Market geweest, dat is een lokale markt waar je, voor flink afgedingde prijzen, souvenirtjes in alle soorten en maten kan scoren. Dat heb ik dus ook gedaan :) Omdat sommige mensen in het huis echt geen nee konden zeggen (je wordt door alle verkopers zowat hun winkeltje in getrokken) waren we wel een tijdje daar. Toen we terugkwamen in het huis was de stroom eruit dus het was superheet. Ff rustig aan gedaan dus en na het eten weerwolven gespeeld!

Woensdag

Op de fiets naar school kwam ik een groepje van 4 meisjes tegen en die begonnen spontaan voor me te dansen en zingen, goede start van de dag! Op school waren we maar met een paar omdat er veel kinderen gym hadden. Was wel fijn voor een dagje omdat ik zo echt een-op-een begeleiding kan doen. Dat heb ik dus ook gedaan. Een jongetje uit mijn klas, Musunga, heeft superveel moeite met lezen (ik denk dat hij dyslectisch is, maar dat zullen ze hier nooit voor hem constateren) heb ik supergoed kunnen helpen, wat echt voldoening gaf. Ik had het vandaag met een andere vrijwilliger op mijn school over de kinderen uit mijn klas en die vertelde dat de meeste kinderen hier op school gesponsord zijn, dus dat betekent dat er mensen (niet hun ouders) voor hun schooljaar betalen. Aangezien er zo’n 500 kinderen op school zitten was ik nogal verrast dat er zoveel mensen zoveel geld geven om al die kinderen te sponsoren. Maar toen de andere vrijwilliger vertelde dat het maar ongeveer 95 dollar kost om een kind een jaar naar school te laten gaan, snapte ik het ineens. Het is moeilijk om voor te stellen dat je voor 95 dollar een jaar naar school kan hier, dat is in westerse landen verre van mogelijk. Ik ga daarom zelf waarschijnlijk ook een kind sponsoren!

’s Middags heb ik de was gedaan en lekker op de bank gelezen. ’s Avonds uit eten, want het was 1 + 1 pizza gratis bij ons favoriete pizzarestaurant :) Was heel gezellig!

Donderdag

Weer een nieuwe dag! Op school buiten de normale oefeningetjes veel lol gehad met de kindjes. Ze luisterden allemaal goed en dan voelt het echt alsof er een positieve energie in de klas hangt. Ik merk dat ik stiekem toch wel echt gehecht ben aan de kids, sommigen zijn altijd heel ijverig en anderen zijn echt heel erg grappig ;) Ze hebben allemaal zo hun eigen manier om uit te blinken. Als beloning voor het goede gedrag hebben we op het einde allerlei klapspelletjes gedaan, wat ze hier echt helemaal het einde vinden. ’s Middags met een paar vrijwilligers naar Boiling Pot, bij de Victoria falls geweest! Eerst een hele hike naar beneden en toen we eenmaal daar waren van het prachtige uitzicht genoten! Lekker gechilld op de rotsen daar, gezwommen in de rivier (heerlijk verfrissend) en de zon zien ondergaan. Op dit soort momenten voel ik het geluk gewoon door mijn lijf gieren! Zambia is een prachtig land. ’s Avonds weerwolven gespeeld want het was de laatste keer voor Sophie en Joel, een stel dat hier tegelijk met mij is aangekomen en nu weggaat! Heel jammer maar we hebben er een gezellige avond van gemaakt. Er speelden een paar mensen van de staff mee en die snapten er helemaal niks van dus dat was echt hilarisch ;)

Vrijdag

Laatste dagje school van deze week! Ik merk dat het steeds moeilijker wordt om de lessen te vullen, ik heb al zoveel met ze gedaan en het wordt saai om steeds hetzelfde te doen. Ik zorg dat ik om de 3 weken ongeveer met iets vernieuwends kom zodat de kinderen weer met frisse energie zich daarop kunnen storten. Vandaag dus ook iets nieuws: We hebben een film gekeken! Ik had de film “Gnomeo en Juliet” (gebaseerd op Romeo en Juliet) meegenomen met het idee om ze het te laten kijken met een blaadje met vragen bij de hand, die ze dan tijdens de film moesten beantwoorden. Je zou zeggen dat een film kijken niet bepaald lesgeven is, maar het is supergoed voor hun engels en ik ga proberen om ze ook wat te leren over Shakespeare en Romeo en Juliet :) Daar hebben we de hele ochtend mee gevuld en de kindjes waren superenthousiast! Elke keer als er een antwoord op een vraag in de film voorbij kwam begonnen de kinderen allemaal te roepen: “Teacher, I found the answer!” wat echt heel grappig was om te zien, haha. ’s Middags naar Maramba gegaan om een jurkje op te halen en toen nog even naar de supermarkt. ’s Avonds stapavond! Het was echt supergezellig en toen we thuiskwamen zijn we met een paar meiden in de woonkamer in slaap gevallen, haha! Om 6 uur werden we wakker en maar snel naar ons eigen bed gegaan.

Zaterdag

Zaterdagochtend gingen er 4 mensen weg, dus afscheid van hen genomen. Heel jammer dat ze weggaan! Daarna onze traditie om elke zaterdag naar Avani (een resort met zwembad) te gaan voortgezet. Ik was best wel moe dus ik ben tijdens het zonnen in slaap gevallen, haha. Daarna nog lekker gezwommen en ’s avonds daar ook gegeten. ’s Avonds uno gespeeld!

Zondag

Normaal wordt je hier, of je nou wilt of niet, rond 7 uur wakker door de hitte. Nu werd ik, en de rest van het huis, om half 12 wakker…. Blijkbaar had ik het nodig ;) ’s Middags waren we een beetje verveeld dus kwamen we op het idee om de Olympische spelen van Sunbird te houden! We hebben teams verdeeld, namen bedacht, matchende outfits geregeld en spelletjes bedacht om te doen. Toen begonnen met het eerste spelletje: verstoppertje! Supergrappig om allemaal als kleine kinderen door het huis te rennen en op de gekste plekken te verstoppen. Ik had me op een gegeven moment in een heel klein kastje verstopt en het duurde een halfuur voordat ze me vonden… Klein zijn heeft zo zijn voordelen ;) Het volgende spelletje was een fizzer-eating contest. Een fizzer is een soort plakkerig snoepje en het duurt heel lang voordat je die kan doorslikken, en welk team het snelste allemaal een fizzer op had had gewonnen! Helaas hadden we niet gewonnen maar het was supergrappig om te doen. Daarna nog een touwtrekwedstrijdje gedaan. Het was al zo laat dat we moesten stoppen met de spelen maar we gaan van de week verder. In elk geval een geslaagde zondag gehad!

Dat was het weer voor deze week! Ik zal kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om de foto’s van week week 7 en 8 online te krijgen, dus die volgen nog! Ik hoop dat het in Nederland ook allemaal goed gaat! Ik zie af en toe foto’s voorbij komen waarop iedereen lange mouwen en jassen aan heeft en dan ben ik altijd toch wel blij dat ik hier ben, hihi. Ookal is het hier niet normaal heet, het voelt elke dag als zomer en ik ben blij dat ik een stukje winter kan skippen dit jaar :)

Tot snel!

-xxx-

Fleur

1. Kevin van Ginkel:
    2 november 2016
    Leuk om te lezen allemaal!!!
  2. Evelien:
    2 november 2016
    Leuke jurk Fleur! Stofje van Vlisco??
  3. Clark:
    2 november 2016
    Weer een heerlijk verhaal om te lezen. Kijk je al een btje uit naar het volgende hoofdstuk van je reis in Zimbabwe?