Week 6: Iwe, mupaka chongo

18 oktober 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Met een beetje vertraging is hier dan toch week 6! Ik zit al op de helft van m'n verblijf hier en ik besef nu echt hoe erg ik me hier op m'n plek voel en, ookal heb ik nog 6 weken te gaan, ik besef nu toch wel dat ik Sunbird echt zal gaan missen! Het is echt een tweede thuis voor me geworden, hoe cliché dat ook klinkt ;)

Maandag

Maandagochtend na 3 weken met Nina gefietst te hebben voor het eerst weer alleen naar school gefietst. Op school weer gelezen met de kids en ze toen een verhaaltje laten schrijven over hun toekomstdromen, als vervolg van ons project! Kwamen interessante resultaten uit, bijna alle kinderen schreven dat ze veel geld wilden hebben en zo voor hun familie konden zorgen. Toen ik ze vroeg wat belangrijker was, geld of geluk, antwoordden ze ook stuk voor stuk met "geld". Ik denk dat ze, bij gebrek eraan, denken dat geld gelukkig maakt en alle problemen oplost. Was best wel een eye-opener, zowel voor de kinderen als voor mij. 's Middags burgers voor lunch en toegeven naar Kubu café voor wifi. 's Avonds uiteten want er was iemand jarig! Gezellig met z'n allen naar het Royal Livingstone Hotel geweest. We waren met een fijne groep, waardoor het supervertrouwd voelde. Spareribs gegeten en als toetje een chocoladecakeje met vloeibare, warme chocola erin...heel erg vervelend ;) Ook nog even piano gespeeld op de piano die in de lounge stond! Was echter niet om aan te horen want de piano was verschrikkelijk ontstemd, haha.

Dinsdag

Op school weer gelezen en een Engels opdracht gedaan. We waren maar met 8, de helft van de klas was absent... De helft die er was, was nogal treiterig, en ze riepen de hele tijd: "Iwe, Mupaka chongo!", wat betekent: " Eej jij, stop of ik sla je!"... Heb ze dus maar ff aan het werk gezet.  's Middags m'n kamer opgeruimd, de was gedaan én mijn lessen voorbereid! Productieve middag dus ;) 's Avonds nog spelletjes gedaan met een paar andere vrijwilligers. Al met al een rustig dagje maar op dit moment is het ook zo heet dat je niet veel kan doen.

Woensdag

A new day of school! Ik had dinsdag dus het een en ander voorbereid en dat had ik nu mee naar school genomen. Ik had lijsten met woordjes gemaakt die ik een op een met de kinderen doorneem. Ik schrijf elke dag de tijd op die ze erover doen om te zien of ze verbetering doormaken. Het was echt supercool om te zien dat het werkte en dat de kinderen het ook echt leuk vonden! Ga ik voortaan elke dag even doen. Daarna nog in sneltreinvaart door een verhaaltje heen gegaan want om 12 uur was het tijd voor Art Club! Madison had krijtjes en papier gekocht om de kinderen te leren hoe ze  wilde dieren konden tekenen. Het was echter complete chaos want alle kinderen begonnen te vechten om de materialen... Wel mooi om te zien dat er midden in de chaos toch nog een select groepje ijverig bezig was om de mooiste dingen te tekenen :) 's Middags even rustig aan gedaan en om 5 uur Running Club! Er kwamen maar 5 kinderen opdagen i.v.m. de hitte, en ze wilden niet eens rennen... Dus we hebben maar wat met ze gekleurd en dat was ook leuk. 's Avonds hebben we met een paar meiden van het huis Dirty Dancing gekeken.

Donderdag

Donderdagochtend op school een opdracht geschreven die de kinderen zelfstandig moesten maken. Toen heb ik de leerlingen een voor een apart genomen om verder te gaan met de leestestjes. Daarna nog een verhaaltje gedaan, waar we morgen mee verder gaan. 's Middags tevergeefs geprobeerd te wifiën bij een cafeetje in town. Daarna een surpriseparty gehouden in het huis want er was een meisje jarig. Het eindigde in een waterballonnengevecht :) 's Avonds hebben we weer weerwolven gespeeld met iedereen.

Vrijdag

Extra vroeg opgestaan want Esther, m'n kamergenootje sinds ik hier ben, ging weg! :( Afscheid genomen en toen naar school gegaan. Op school weer het gebruikelijke en, omdat het vrijdag was, het laatste halfuur nog ff lekker spelletjes met ze gespeeld. Om 12 uur weer naar huis gefietst en burgers voor lunch! 's Middags lekker boekje gelezen en 's Avonds op stap geweest!

Zaterdag

Op zaterdag zijn we met 4 meiden uit het huis naar een resort hier in de buurt geweest. We hebben daar de hele dag vertoeft en we hebben geluncht, gezwommen, gekletst en gezond :) Na een hele week werken in de hitte hadden we dit wel ff nodig!

Zondag

Na 11 (!) uur geslapen te hebben weer een nieuwe dag in Sunbird. Er kwamen vandaag nieuwe mensen dus die hebben we even verwelkomd. Daarna ben ik naar een andere kamer verhuisd, want er was een mierennest in m'n kamer... Nu heb ik echter een grotere kamer dus heel erg vond ik het niet ;) 's Middags hebben we een soort van Art Club gehouden met de meiden uit het huis. Daarna nog even met opa, oma en mijn broertjes gebeld :) 's Avonds met z'n allen gejuicht, want er was al het hele weekend geen stroom (dat is met 40 graden geen pretje) en nu kwam de stroom weer terug! Om het te vieren ijs gaan halen :)

Dit was het weer voor deze week, de foto's volgen nog als ik betere WiFi heb!

Liefs.

Fleur

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Evelien:
    18 oktober 2016
    Ik lees het wel, het gaat je goed daar. Fijn! Groetjes van Ibiza
  2. Jorinde:
    18 oktober 2016
    Hi Fleur,
    Leuk weer te lezen wat je allemaal meemaakt. Geniet maar van je geweldige avontuur. Fijn hoor die cliches helemaal niet erg. Super dat je je zo thuisvoelt. Lfs uit Leie
  3. Yvonne litjens:
    22 oktober 2016
    Hoi Fleur,
    Ik geniet van al je bijzondere en mooie verhalen. Wat maak je toch veel mee in korte tijd, mooi hoor! Geniet er nog maar lekker van!
    Gr. Yvonne Litjens
  4. Annemie:
    24 oktober 2016
    Hallo fleur alles goed met jou de tijd gaat snel voor je het weet ben je weer thuis ik hoop dat je alles wat je wilde doen gedaan hebt en ik denk dat je er veel van geleerd hebt het is iets voor je leven geniet nog van de tijd die je daar bent veel liefs van annemie