Week 5: Bueno Banja!

10 oktober 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

En we zitten alweer in het begin van week 6! Na deze week ben ik op de helft van m'n verblijf hier in het prachtige Zambia, ongelooflijk hoe snel dat gaat. Deze week was weer een hele mooie maar ook emotionele week, zowel in positieve als negatieve zin ;)

Maandag

Maandagochtend na een druk weekend weer naar school! Ik heb echter niet echt fatsoenlijk les kunnen geven want er was een toets over technology studies... dat stelt hier trouwens echt niks voor. Ze moeten een computerscherm met alle knopjes en de functies in Windows en Word uit hun hoofd leren, terwijl ze nog nooit een computer hebben gezien... Ach, de toets ging veel gelukkig goed af. Na de toets had ik nog maar een uurtje de tijd dus hebben we snel nog een verhaaltje doorgenomen met het vaste groepje leerlingen en we hebben kort nog even de moeilijke woorden en de boodschap van het verhaal doorgesproken. 's Middags ben ik samen met Nina naar Kubu café gegaan om m'n blog weer online te zetten. Daarna snel door naar soccer club! 's Avonds ijsje gaan halen. Ik merk dat er nu een soort patroon in de dagen komt, op maandag altijd wifiën, soccerclub en ijsjes haha. Gelukkig is het niet de hele week zo, ookal is een beetje vastigheid in het chaotische Zambia af en toe wel fijn.

Dinsdag

Vandaag een keer niet naar school, want ik moest mijn work permis gaan regelen. Dat is een soort werkvergunning waardoor ik niet het land wordt uitgeschopt ;) We moesten 's ochtends om 9 uur bij het immigratiekantoor zijn. Nou ik dacht dat hebben we zo geregeld maar niets is minder waar. We hebben 3 UUR daar gezeten... Ze waren op een gegeven moment niet eens meer bezig met onze paspoorten en alles in orde maken maar ze zaten gewoon te kletsen over wat voor chocola ze in de supermarkt gingen kopen... prioriteiten stellen hé ;) maarja ik heb m nu wel in de pocket, mijn werkvergunning. 's Middags ben ik samen met Nina gaan helpen bij Magalie, een vriendin van me hier uit het huis. Haar school draait enkel op vrijwilligers en er waren niet genoeg vrijwilligers die middag dus hebben Nina en ik de babyklas op ons genomen. Wat een verschil met mijn klas! De kinderen konden geen woord engels en we hebben de hele middag nummers geroepen, liedjes gezongen over nummers en nummers gestippeld in schriftjes die de kinderen dan moesten overschrijven. Ook hoesten al die kinderen in je gezicht dus ik heb nog een flinke verkoudheid opgelopen... Ach het was wel superleuk om een keertje mee te maken! Maar ben toch wel blij met mijn eigen klasje :) 's Avonds hebben we weerwolven gedaan met de hele groep.

Woensdag

Woensdag was weer een vrije dag, want het was Teacher's day! Op deze dag lopen alle leraren in een grote optocht door de stad. Wij waren ook uitgenodigd, maar we zijn niet gegaan want vandaag was de registratie op Sam's school! Wij gingen helpen. Dat was ook wel nodig, want er waren 3 dagen van inschrijving, en dit was de eerste. Er was plek voor 150 kinderen, en vandaag hebben er al 156 kinderen zich opgegeven... Sam gaat nu selecteren op basis van inkomen, aantal kinderen, achterstand en of het om "special-needschildren" (kinderen die wees, halfwees, verstandelijk of lichamelijk gehandicapt zijn of kinderen die een traumatische ervaring in hun jeugd hebben gehad) gaat. Ik was zwaar geschokt door de inkomens die mensen invulden, deze varieerden van 1000 kwacha (iets minder dan 100 euro) per maand voor een gezin met 8 kinderen tot 20 kwacha per maand tot 0 kwacha pr maand, en dan ook nog 5 kinderen... Ik besefte opeens hoe creatief je moet zijn om met zo weinig geld rond te komen, als dat in Nederland met 1000 euro per maand al moeilijk is... Hoe meer ik met dit soort dingen wordt geconfronteerd, hoe minder vanzelfsprekend mijn leventje in Nederland wordt. 's Middags zijn we even langs Maramba market gegaan voor onze jurkjes en toen naar running club! Het bleek echter geen running club maar weer soccer club te zijn... ach, het was weer zoals gewoonlijk superleuk met alle kindjes. Ook is er een nieuw Belgisch meisje aangekomen, heb ik gezellig mee staan kletsen.

Donderdag

Na twee dagen van geen school weer terug naar school. Was best wel even wennen weer, haha. Ik heb met mijn klasje een nieuw verhaal doorgesproken en toen een soort projectje begonnen om te oefenen met engels schrijven. Ze moesten op een blaadje schrijven wat ze wilden worden als ze groot waren en daar hebben wij dan foto's van gemaakt. Die geven we volgende week aan ze. Volgende week gaan we verder met het project en ze moeten dan nadenken over hun toekomst en elke dag iets erover schrijven, bijvoorbeeld wat ze willen worden, hoe ze hun gezin in de toekomst voorstellen, waar ze willen wonen en wat ze willen bereiken. Ik hoop de kinderen hierdoor niet alleen te helpen met schrijven maar ze ook bewust te maken van hun dromen en wat ze willen bereiken in het leven. Ze vinden het bovendien superleuk om projectjes te doen dus dat is een win-win-winsituatie :) 's Middags verveelden we ons een beetje dus zijn we met z'n allen taart gaan eten in de stad! 's Avonds sloeg mijn verkoudheid toe dus toen heb ik even rustig aan gedaan op de bank.

Vrijdag

Vandaag laatste dagje school voor het weekend. Het was com-ple-te chaos want de leraar was aan het surveilleren bij de eindtoets van grade 9, en er was een leraar die bij onze klas opdrachten op het bord schreef, terugrende naar zijn eigen klas om wat uit te leggen, en toen weer terug racete naar mijn klas. Ik heb dan ook tegen hem gezegd dat ik de hele klas vandaag wel op me zou nemen want zo leren de kinderen natuurlijk helemaal niks. Hij was me heel dankbaar ;) Ik heb niet veel met de kinderen kunnen doen want ze hadden geen schriften bij, dus heb ik maar het een en ander over wiskunde herhaald op het bord want ze hebben maandag wiskundetoets (ik heb geen idee waarover maar heb maar gewoon recente stof herhaald...).  's Middags hebben we even rustig aan gedaan en om half 5 gingen we naar het Royal Livingstone Hotel om cocktails te drinken bij de zonsondergang met uitzicht op de falls! Twee van mijn beste vriendinnetjes hier gaan morgen weg dus dit was een perfecte afsluiting :) De hele avond daar doorgebracht, genoten van het uitzicht, de drankjes en elkaar en toen moe maar voldaan naar huis gegaan.

Zaterdag

Vroeg opgestaan want Magali ging om 7 uur al weg... Moeilijk om afscheid te nemen, we zijn 5 weken lang 24/7 bij elkaar geweest en dan bouw je toch wel een hele bijzondere band op. Ik besef ook nu dat ze weg is hoe mooi het is om zo'n fijne mensen hier te ontmoeten! We zijn met 6 vrijwilligers uit het huis wezen brunchen in de middag en om half 5 weer een afscheid, dit keer van Nina! Ze gaat nog door naar Zimbabwe maar we gaan zeker weer meteen in Nederland want ook met haar was ik superclose. 's Avonds ijsjes naar het huis laten brengen :)

Zondag

Lekker uitgeslapen en een film gekeken in de ochtend. 's Middags wezen zwemmen bij een hotel hier in de buurt! Lekker de hele dag aan het zwembad gelegen, geluncht en gezwommen. Voelde als een dagje vakantie, heerlijk! Al met al een rustig weekendje gehad maar dat had ik wel ff nodig na 5 volle maar geweldige weken. Ik ben weer fris en fruitig voor de nieuwe week! En, zoals de titel zegt, Bueno Buanja (het gaat goed met me!)

De foto's volgen nog!

Dikke knuffel,

Fleur

1. Anne:
    Heeeyy Fleurtje,

Ben ik een keer de eerste die er een reactie onder zet! Ik vind het fijn om te lezen dat het na al die weken nog steeds zo leuk is en dat je zo veel mensen hebt leren kennen. Ik denk dat je snel heel close wordt met de vrijwilligers als je met zijn allen in een huis zit. Ook grappig dat je zelf ook verkouden bent, net zoals heel snotterend Nederland op dit moment en wat een mooie foto's!! Het is dat ik naar school moet anders was ik toeristisch komen doen, ik heb me al voorgenomen een keer die kant op op vakantie te gaan! Ik vind het ontzettend leuk dat je nog steeds zo enthousiast bent over de kindjes en de taken die je mag vervullen en ik vind het heerlijk om iedere week je blog te lezen.
    Maak er nog maar een paar mooie weken van!
    Heel veel kusjes van Anne
  2. Clark:
    Lieve Fleur,

Na 5 weken begin ik je wel te missen. Als ik dan zie hoe heerlijk je het daar hebt en hoe goed je met de kinderen omgaat, ben ik zo trots op je. Volgens mij had de school geeen betere juf kunnen wensen. Geniet er maar fijn van Fleur, ik kijk uit naar je volgende verhaal. Xxx
  3. Esther van de Laar:
    10 oktober 2016
    Hai Fleur, ik ken jou eigenlijk alleen van de verhalen via jouw moeder. Zo stoer wat jij doet! En wat leer jij daar veel. Veel plezier en geniet van alles wat je doet.
  4. Annette:
    10 oktober 2016
    Lieffie, wat een mooie verhalen weer! Je doet het super. Geniet nog lekker verder. Ben knettertrots op je. Dikke kus
  5. Evelien:
    11 oktober 2016
    Wat maak je toch geweldige dingen mee Fleur. Leuk om weer mee te mogen lezen hoor! Zelfs ik ben trots op je ;-) hi hi
  6. Lisette Zimmermann:
    17 oktober 2016
    Prachtig Fleur wat jij daar allemaal beleeft en ervaart en wat n mooie foto's.....helemaal te wauw !!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verhaal
    Goed dat je je bewust wordt dat jij n heel bijzondere reis maakt en beseft hoe vanzelfsprekend en goed het hier in Nederland allemaal is maar dat dit werkelijk ook heel anders is elders in de wereld. Geniet vooral heerlijk van deze ervaringen. Xx