Week 4: Teacher Frola

4 oktober 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

En dan zit je al weer op een kwart van je reis! Wat vliegt de tijd hier zeg. Ik heb nog steeds geen seconde spijt gehad van mijn beslissing om hierheen te komen. Afgelopen week is er weer genoeg gebeurd en ik heb weer een hoop gezien. In het afgelopen weekend en komend weekend gaan er een heleboel leuke en lieve mensen weg… is wel even moeilijk dus om dan weer opnieuw te settelen, maar tot nu toe gaat dat wel heel goed gelukkig. Ik ben zo ontzettend dankbaar dat ik in zo’n korte tijd zoveel geweldige mensen heb ontmoet! Maar eerst, week 4.

Maandag

Monday means back to school again! Vandaag samen met de leraar voor het eerst een nieuw vak gegeven: economie! We hebben het over interest gehad, best moeilijke stof voor een groep 8, al zeg ik het zelf, maar het was wel leuk om uit te leggen. Het volgende vak was biologie. De leraar had het over planten, en als ze minder voedingsstoffen krijgen dat ze dan minder snel groeien. Als voorbeeld liet hij een jongetje uit onze klas opstaan die een groeistoornis heeft door te weinig eten, en toen legde hij uit dat er met een plant hetzelfde gebeurde als met Paul (het kleine jongetje). Paul moest bijna huilen en ik heb na de les de leraar ff apart genomen om te zeggen dat dit niet de manier is… hopelijk heeft hij het begrepen, maar ik vraag het me af. Daarna heb ik samen met de kids nog engels oefeningen gedaan en toen was het al weer tijd om naar huis te gaan! Maandagmiddag m’n vorige blog online gezet en daarna soccer club! Niet gevoetbald maar wel fijn gespeeld en gekoorddanst met de kleintjes :) Een meisje hier uit de buurt, Alisha, zat de hele tijd in Nyanja, de lokale taal, te mopperen. Supergrappig om te horen ;) ’s Avonds was de stroom eruit (standaard op maandagavond) dus maar weer ijsje gaan halen.

Dinsdag

Vanochtend naar school maar niet lesgegeven want vandaag hadden we home visits! We zijn met 3 kinderen uit onze klas meegelopen naar hun huis en daar hebben we een rondleiding gekregen. Dit was om een beeld te krijgen van de omstandigheden waarin onze leerlingen leven. Met het eerste jongetje naar huis gelopen, was een uur lopen… moet hij dus elke dag heen en terug doen, respect. We kwamen nu wel in een heel arm gedeelte van Livingstone, en toen ik het huis van Promise, de jongen waarmee we mee liepen, zag moest ik wel even slikken. Hij leefde in een klein rond hutje gemaakt van zand en takjes. Ze hadden geen meubels en hij sliep er met zijn 6 broertjes en zusjes op de grond. De “keuken” was een kampvuurtje met een pan. Hij was er zelf best trots op wat hij had maar wij stonden allemaal half gechoqueerd erbij… voor de andere kinderen geldde ook dat ze niet veel hadden. Ik vond het wel choquerend om te zien maar ook wel goed om te weten dat onze studenten zo weinig hebben. In de klas kun je vaak niet aan ze af zien hoe ze het hebben thuis. Ik had de kinderen een week geleden een opdracht gegeven voor engels, ze moesten een verhaal schrijven. Er hadden er een paar een verhaal over zichzelf geschreven, en dan gaat het niet over hun weekend ofzo maar dan hebben ze het over hun vader en/of moeder die er niet meer is, de andere is ziek, hun zus van 14 die al een kind heeft, hun oma die aids heeft, het feit dat ze een paar jaar niet naar school konden omdat ze moesten werken of niet genoeg eten hadden. Ik kreeg echt rillingen toen ik dit zat na te kijken, en het liet me ook weer realiseren dat alles wat wij hebben in Nederland eigenlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Maar goed, die home visits hebben dus wel iets met me gedaan. ’s Middags wezen zwemmen en ’s avonds uit eten met alle vrijwilligers omdat er weer iemand jarig was. Met ons internationale clubje in een Indisch restaurant in Afrika gegeten ;)

Woensdag

De jongens hadden vandaag sports club en Nina is overgeplaatst naar een andere klas, dus ik stond er alleen voor met een groepje meiden. We hebben samen een verhaal over uithuwelijking gelezen en ik heb daarna vragen erover verzonnen die ze moesten beantwoorden. Ging super goed, gaf voldoening! Daarna kwamen de jongens terug en hebben we nog wat wiskunde gedaan. ’s Middags even rustig aan gedaan, kamer opgeruimd en even met een van de meiden hier gaan wifiën want ze had heimwee. ’s Avonds running club! Ik had een deal met een jongetje hier uit de buurt gesloten dat ik als eerste weer terug zou zijn van het rondje hardlopen (dus een wedstrijdje tegen hem). Ik liep de hele tijd voorop, maar op het einde ging hij ineens sprinten… superhard meegesprint maar niet gelukt om hem in te halen. Wel superveel lol achteraf gehad, aangezien Sam (het jongetje) supertrots aan iedereen zat te vertellen “hoe hij mij had verslagen”. Dat zijn de momenten hier die het dubbel en dwars waard maken ;)

Donderdag

Ik zou deze ochtend eigenlijk bij een andere klas gaan kijken, omdat de leraar van mijn huidige klas een van de enige geschoolde leraren op school is, dus ik dacht misschien nuttiger te zijn in een andere klas. De lerares waarbij ik zou gaan helpen was er echter zelf niet en ze had inmiddels al een andere vrijwilliger in haar klas, dus ben ik weer terug gegaan naar grade 6, mijn oude klas. Ik heb met de leraar overlegd en ik ga vanaf nu een groepje van 16 kinderen lesgeven. Zij hebben allemaal een achterstand wat betreft lezen, dus ik heb een plan van aanpak gemaakt om ze weer op niveau te brengen. Ik geef ze les van 9 tot 12 elke ochtend, en omdat de leraar dan niet alleen engels maar ook wiskunde geeft, geef ik ze ook wiskundeles. Ik begon de ochtend met een verhaal lezen, elk kind leest een stukje. Ik was gechoqueerd door hoe slecht deze kinderen kunnen lezen, sommigen kunnen het zelfs helemaal niet, terwijl ze in groep 8 zitten… ik bespreek achteraf met ze het verhaal en ik bedenk er wat vragen over, zodat ze ook begrijpend lezen oefenen. Ik ga voortaan elke ochtend een ander verhaaltje met ze doen en hoop zo hun leesvaardigheid te kunnen verbeteren. Ondertussen ga ik nog op zoek naar andere methoden om ze beter vooruit te kunnen helpen. Oh, en ze noemen me Teacher Frola ;) Na een zeer effectieve dag op school dus weer naar huis gefietst. ’s Middags naar Mukuni Market gegaan, dat is een soort artiestenmarkt hier met allemaal hele mooie schilderijtjes, sieraden, tassen, beeldjes en nog veel meer. Echte Afrikaanse oorbellen gekocht! Toen we terugkwamen met alle vrijwilligers naar Rapid 7 gegaan. Dat is een stuk in de Zambezi rivier waar je ook met raften overheen gaat, een soort stroomversnelling. Het is een heel mooi uitzichtpunt over de falls, dus hier gingen we de sunset bekijken. Ik had al gehoord van de anderen dat het mooi was, maar zo mooi had ik het niet verwacht! Het was een soort hele brede kloof waarover normaal de falls stromen, maar nu het droog stond was het minstens zo indrukwekkend. Na wat foto’s gemaakt te hebben en met elkaar de prachtige zonsondergang bekeken te hebben weer voldaan terug naar Sunbird gegaan. ’s Avonds hebben Nina en ik een Nederlands spel, weerwolven, georganiseerd voor het hele huis, was supergezellig!

Vrijdag

’s Ochtends op school weer met m’n vaste clubje kids aan de slag gegaan. Een verhaal over liegen gelezen. Er was een stukje in het verhaal waarin een meisje dat Aids had loog over dat ze aids had tegen een vriendin. Ik stelde daarbij de vraag: “Waarom is dat meisje geen goede vriendin?”. Het antwoord is natuurlijk omdat ze liegt maar letterlijk de hele klas had als antwoord gegeven “omdat ze aids heeft”. Ik vond dit zo bizar dat ik maar even met de klas over aids gepraat hebt en heb gezegd dat het feit dat je ziek bent niet maakt dat iemand een goed persoon is of niet. Dat snapten ze gelukkig wel. ’s Middags naar Kubu café gegaan in een poging m’n swingfilmpje online te zetten (poging mislukt) en daarna pizza opgehaald en op naar Sunset Tree! Dat is een grote boom dichtbij de falls met een platform erin vanwaaruit je de sunset heel mooi kan zien. Met z’n allen pizza gegeten, naar muziek geluisterd, gekletst en de zonsondergang bekeken. Toen het donker was en we op de taxi stond te wachten kwam er ineens op nog geen 10 meter afstand een stoet olifanten voorbij! Heel indrukwekkend. ’s Avonds op stap geweest, er gingen de dag erop een heleboel mensen weg dus we zijn niet te laat gebleven.

Zaterdag

Zaterdagochtend zijn er dus een heleboel mensen vertrokken. Er waren er een paar bij waarmee ik in de afgelopen weken best wel close was geworden, dus het afscheid was best wel moeilijk. Ik besefte me ook ineens dat ik, omdat ik hier nog zo lang ben, nog van zoveel mensen afscheid moet gaan nemen…maar van de andere kant ga ik ook weer superveel leuke mensen ontmoeten dus dat maakt het wel goed :) ’s Middags ben ik met een vriendin uit het huis gaan kanoën! Was superleuk, ookal was 2 uur lang kanoën in de hitte zonder lunch nogal vermoeiend. We gingen best wel hard, dus we hebben besloten ons op te geven voor de Olympische Spelen ;) Ook nijlpaarden, krokodillen en baboons gezien! ’s Avonds doodmoe op de bank in slaap gevallen maar wel voldaan :)

Zondag

Zondagochtend vroeg opgestaan voor de rhino walk! Naar het mosi-oa-tunya national park gereden in de jeep, daarna uit de jeep gestapt en naar de neushoorns gelopen. En daar waren ze! Negen van de elf neushoorns in heel Zambia gezien :) Wel heel indrukwekkende beesten, ze liggen de hele dag te slapen en af en toe staan ze ineens op en moesten we met de hele groep langzaam weglopen… een keer kwamen ze wel heel dichtbij, spannend en cool tegelijk! Nadat we de neushoorns hadden gezien nog een kleine safari gedaan door het park, ook heel leuk. Weer terug in Sunbird heb ik de was gedaan en toen zijn we naar de stad gegaan voor smoothies :)

Komende week moet ik mijn work permit gaan halen, dus dan ben ik officieel een inwoner van Zambia!

Tot volgende week!

Dikke knuffel,

Fleur

1. Clark:
    Touching story
    Ik ben geroerd Fleur door wat je vertelt over de kinderen en ook door wat je allemaal meemaakt.
  2. Evelien:
    4 oktober 2016
    Wie had dat gedacht..teacher Frola ;-)
    Knap hoor hoe je t allemaal doet! Mooie foto's
  3. Annette:
    4 oktober 2016
    Meis, wat ben ik trots op jou!