Week 2: Mosi-oa-tunya

20 september 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Weer even een update vanaf de andere kant van de wereld! Het bevalt me nog steeds super goed hier. Ik begin al echt aan de cultuur te wennen en ik merk dat het gewaardeerd wordt door de locals als ik daarin meega. Afgelopen weekend een geweldige safari gedaan, dus daar zal ik eerst wat over vertellen en dat ondersteunen met het nodige beeldmateriaal ;)

Weekend: Chobe safari

Zaterdagochtend vroeg opgestaan want we moesten om 7 uur(!) vertrekken naar Botswana voor het safariweekend! Met z'n negenen helemaal "excited" in een busje naar de grens gereden. Eenmaal daar aangekomen alle papieren in orde gemaakt en toen met een bootje de rivier overgestoken. De rivier vormt een natuurlijk vierlandenpunt tussen Zambia, Zimbabwe, Botswana en Namibië, heel bijzonder! Eenmaal overgestoken gingen we naar de jeep waar we de komende dagen in rond zouden cruisen. Onze guide, Tony, heeft ons onderweg vanalles uitgelegd. Eenmaal in het park reden we eerst in een stukje landschap zonder dieren, maar toen draaiden we  de hoek om en hadden we ineens een prachtig uitzicht over een vallei met heel veel impala's, olifanten, buffalo's en krokodillen! Adembenemend mooi. De rest van de ochtend rondgereden in de jeep en giraffes, olifanten, kudu's, gieren, eagles, Pumba's (wrattenzwijntjes), rafiki's en heel veel impala's gezien. 's Middags in een bootje over de watertjes gevaren, heerlijk! Nog meer krokodillen en ook nijlpaarden gezien! 's Avonds weer terug de jeep in en nog snel over de hobbelige zandweggetjes (de guide noemde het een "african massage") gecruised om leeuwen te spotten... en ze ook gezien! 4 moederleeuwinnen met 3 welpjes, smelt. Wel het mooiste moment van de safari, de leeuwtjes spelend met elkaar met op de achtergrond een afrikaanse zonsondergang. 's Avonds naar de campsite gereden. Ik had er veel van verwacht, maar niet zoveel! Echt zo'n authentieke kampeerplek midden in de wildernis. Tentjes opgezet, het 3-gangendiner stond klaar en een kampvuur! Heerlijk gegeten en toen nog even sterren gekeken bij het kampvuur. Op tijd naar bed want de leeuwen gingen om 10 uur op jacht, en dan zouden ze de welpjes afzetten bij het kampvuur zodat zij daar konden slapen! Superlief. De dag erop weer vroeg opgestaan om op ketterjacht te gaan, oftewel luipaarden spotten! Omdat alle katachtigen 's nachts actief zijn moesten we dus voor zonsopgang op weg zijn. Geen luipaarden gezien helaas maar wel een heleboel sporen, een prooi van een luipaard in een boom en een magische zonsopgang. De rest van de dag nog door het mooie landschap gereden om olifantjes, giraffes, leeuwen en zebra's te spotten en vervolgens moe maar voldaan weer teruggekeerd naar de Zambiaanse grens. Wauw, wat was dit een mooi eerste weekend in Zambia!

Maandag

Weer even rustig opstarten na een supermooi maar vermoeiend weekend. 's Ochtends naar school gegaan, de leraar was er weer eens niet dus hebben Madison en ik maar zelf wat wiskunde gegeven. In eerste instantie wilden de kinderen niet luisteren maar toen we aankondigden dat we gingen bellenblazen met de kinderen die goed luisterden waren ze ineens muisstil :) Ik was verbaasd om te zien hoe relatief oudere kinderen nog zo enthousiast worden van bellenblazen, wel heel leuk! 's Middags even wezen wifiën en toen snel door naar soccer club! Heb meegevoetbald maar dat werd me niet in dank afgenomen ;) 's Avonds een film gekeken en toen moe naar bed gegaan.

Dinsdag

Vandaag werd de president geïnaugureerd dus een dagje vrij! 's Ochtends wezen schilderen bij een school in de buurt. In de brandende zon word je daar echt doodmoe van, dus 's middags rustig aan gedaan en ijsje gaan eten. 's Avonds kaartspelletjes gedaan en nog gezellig zitten kletsen. Ietsje te laat naar bed gegaan maar ach, kan ik wel lijden :)

Woensdag

Vandaag vroeg opgestaan want ik ging voor het eerst fietsen! Als het goed is zou m'n fiets klaar staan, wat later dus niet het geval bleek te zijn... 2 mannen van de staff gingen hem nog op hun gemak poetsen, african time I guess ;) Uiteindelijk naar school gefietst wat ik echt stukken leuker vond dan lopen of met de taxi. Het meisje waarmee ik lesgeef was onverwachts naar Dubai vertrokken, dus ik stond er vandaag alleen voor met 70 kinderen vol energie na hun dagje vrij... Achja, weer een nieuwe uitdaging. Uiteindelijk heb ik brieven met ze geschreven om engels te oefenen en dat ging goed! 's Middags naar Maramba market geweest met wat meiden en geluncht bij Olga's pizza restaurant :)  's Avonds naar running club gegaan. Niet meegelopen deze keer maar wel leuk met de kinderen gekleurd en touwtje gesprongen.

Donderdag

Donderdagochtend weer naar school gefietst, er is echter weinig van gekomen want na 5 minuten fietsen van m'n fiets gevallen... Ik fietste bergafwaarts en ik moest ineens stoppen voor een auto die me geen voorrang gaf. De remmen van m'n fiets waren echter iets te scherp afgesteld waardoor ik voorover dook...flink wat schaafwonden en pijnlijke spieren eraan over gehouden. Er schoot gelijk een man of 20 te hulp, superlief! Ze doen hier alles voor een "muzungu". De rest van de ochtend maar even rustig aan gedaan. 's Middags voor het eerst naar de falls geweest, wauw wat indrukwekkend! Er zat relatief weinig water in de Zambezi, dat is de rivier die op de falls uitkomt, maar het was nog steeds adembenemend mooi. Zeker voor herhaling vatbaar. 's Avonds de zonsondergang bekeken in het Royal Livingstone Hotel (en ja dat is ook echt "royal", niet verwacht zo'n sjiek hotel te zien hier) en toen nog gezellig uiteten geweest voor de verjaardag van Susan, een andere vrijwilliger uit het huis. Krokodillenburger gegeten en rups geprobeerd. De krokodil was verassend lekker, beetje een combinatie van vis en kip, maar dan anders haha. De rups vond ik niet voor herhaling vatbaar...Ondanks de slechte start toch nog een superleuke dag ervan gemaakt :)

Vrijdag

Laatste dagje school voor het weekend. Madison was nog steeds niet terug dus weer alleen les gegeven. Verhalen geschreven en de brieven met stickers teruggegeven, heb de kinderen nog nooit zo blij gezien! De verhalen zijn ook echt superleuk geworden. Na de pauze geprobeerd een soort wiskundespel proberen te spelen maar dat eindigde met vechtende kinderen dus maar gauw gestopt... spelletjes spelen gaat hier moeilijk omdat alle kinderen zo enthousiast worden dat ze dus gaan vechten... 's Middags wezen zwemmen met wat jongetjes uit de buurt, leuk om te zien hoe "luxe" ze het zwembad vonden :) Daarna na de supermarkt gegaan om spullen te halen voor onze homemade sangria! 's Avonds kaartspelletjes gedaan en toen nog ff naar het centrum van Livingstone geweest.

Zaterdag

De eerste keer dat ik, sinds ik hier ben, heb uitgeslapen! Rustig dagje gehad, pizza voor lunch wezen halen en m'n kamer opgeruimd, moet ook gebeuren. 's Avonds filmavond maar omdat ik m'n ogen amper kon openhouden maar gauw naar bed gegaan. Morgen vroeg op voor Devilspool!

Zondag

Vroeg opgestaan want om 9 uur naar Devilspool! Voor degenen die niet weten wat dat is: op het randje van de Victoria falls zwemmen :) Ik was best wel zenuwachtig, had ik niet verwacht. Toen we uiteindelijk in de pool zaten vond ik het echt supergaaf! Spannend en enthousiast tegelijk, wauw wat was dit het waard! De gids wilde me een stukje op de rand trekken voor een foto en toen heeft hij de schaafwond op m'n elleboog weer opengetrokken... ach het was het nog steeds waard ;) een superlekker ontbijt gehad en toen supervoldaan weer terug gegaan. 's Middags gezellig wat spelletjes gedaan, rondgehangen in het vrijwilligershuis en geklets met iedereen. Ik voel me echt thuis in het vrijwilligershuis en tussen alle andere vrijwilligers, wat ik echt heel fijn vind. Vandaag zijn er 11 nieuwe mensen gekomen, wat wel ff wennen is want het is nu ineens supervol, maar hopelijk wen ik eraan. Er is ook een nieuw Nederlands meisje bij die naar hetzelfde project gaat als ik dus dat is zeker fijn!

Tot volgende week!

Dikke knuffel van Fleur

1. Annette:
    Leuk weer Fleur!
    Ik mis nog wel het 3-gangen-diner op safari, de welpjes die bij het kampvuur kwamen en de krokodil en rups die je gegeten hebt.
    Maar geniet vooral lekker verder.
    Heb je nog foto's van de devilspool?
    Dikke kus van mij
  2. Yoni:
    20 september 2016
    Wat bijzonder wat je allemaal ziet, kippenvel! Vol bewondering lees ik je verhalen!
    En wat knap om 70 kinderen "onder controle"te houden! Petje af!
    Heel veel liefs!
  3. Karijn de koning:
    20 september 2016
    Geweldig Fleur! Wat genieten met een hoofdletter G!
    Super dat je er 70 onder de duim houdt, kan ik als je terug bent eens met je babbelen hoe je dat doet?
    Groetjes karijn
  4. Clark:
    20 september 2016
    Top belevenissen weer Fleur. Wat een mooie plaatjes. Wie had gedacht dat je het zoooo naar je zin zou hebben daar in Afrika. Ik vind het stoer wat je doet en ben enorm trots op je.

Dikke kus
  5. Evelien:
    20 september 2016
    Mooie foto's, wat heb je al veel gezien tussen al dat werken door. Leuk om te lezen hoor!
  6. Hilke:
    Hallo Fleur
    Leuk om zo mee te genieten van wat je allemaal meemaakt.
    We hebben het afgelopen weekend met zijn allen uitgebreid gehad over dat nichtje van ons dat zo stoer in haar eentje in Afrika zit. En waar jij hebt genoten van olifanten, giraffen en impala's, moesten wij het vooral met kippen, een (schorre) haan en (heel veel) muggen doen. En Charlie en Yellow trouwens... Tja, verschil moet er zijn.
    Geniet nog maar lekker, daarginds!
    Groetjes van ons allemaal!
  7. René:
    21 september 2016
    Sapperdeflap! Ik heb weer genoten van je mooie en indrukwekkende verslag! Geniet maar volop!

René
  8. Ronald van Wanrooij:
    21 september 2016
    Wat een belevenis. Stagiaire zijn is nog niet zo verkeerd
  9. Judith Wilting:
    22 september 2016
    Ha die Fleur!
    Via de zijlijn (Annette ;-)) al wat meegekregen over jouw Afrika-avontuur. En als ik het dan hier lees; wauw! Ik zie je daar lopen, in de klas met alle kinderen en alle belevenissen.
    Geniet er van.
    groetjes Judith (je weet wel,welpenleiding ;-))
  10. Helene van der Donk:
    22 september 2016
    alweer wauw, er komen wel veel herinneringen van mij naar boven van de safari reis die ik 20 jaar geleden heb gedaan. Hopelijk zie je de big 5!
    Je weet overigens goed je gezicht te verbergen met de schrammen voor het thuisfront.
  11. Silvia Verbruggen:
    25 september 2016
    Gaaf Fleur! Onvergetelijke reis! Super leuk om mee te genieten via jouw verhalen en foto's
  12. Fabiënne:
    25 september 2016
    Wauw, je hebt al zo veel gezien, gedaan en beleefd! Leuk om jouw verhaal te lezen en de mooie foto's te zien! Geniet ervan! :)