Week 1: Muzungu!

9 september 2016 - Livingstone, Zambia

Hoi hoi,

Daar is ie dan: mijn eerste update vanaf de andere kant van de wereld! Ik ben hier pas 6 dagen maar wauw, wat heb ik al veel gezien en gedaan. Ik heb gelukkig nog geen moment spijt gehad van mijn keuze om hierheen te komen, want tot nu toe is elke dag het driedubbel waard geweest. Ik ben al best wel gewend aan de cultuur hier. We praten zoveel engels dat ik nu heel goed moet nadenken over hoe ik mijn zinnen schrijf... maarja dat heb ik er zeker voor over! Hieronder even een terugblik op afgelopen week.

Zaterdag

Zaterdag was het dan eindelijk zover: de dag dat ik zou vertrekken naar Afrika! Alles was ingepakt dus ging ik maar even inchecken. Toen ik daarmee bezig was bleek echter dat mijn vlucht van Amsterdam naar Nairobi een vertraging van 2 uur had... waardoor ik mijn aansluiting in Nairobi zou missen en daar 2 dagen zou moeten wachten op het vliegveld. Geen optie, dus na wat gestress de vlucht laten omboeken. Eenmaal op het vliegveld aangekomen alles geregeld en na een emotioneel afscheid ben ik de douane doorgegaan. Ze hebben me gelukkig niet betrapt dus ik kon mijn drugs houden ;p . Om 20:05 stegen we op van Nederlandse bodem, richting Zürich. Ik zat naast een vrouw die bang was om te vliegen en daar heb ik gezellig mee zitten kletsen zodat we allebei wat afleiding hadden. Eenmaal op Zürich Airport aangekomen snel doorgegaan, want de overstap was vrij krap en ik moest ook nog in een ellenlange rij staan voor de paspoortcontrole... De man bij de paspoortcontrole ging moeilijk doen omdat hij dacht dat ik geen 18 was, dus nadat ik hem voor de 3e had uitgelegd dat ik toch echt 18 was liet hij me door en ben ik snel gaan boarden. Gelukkig nog op tijd voor de nachtvlucht naar Johannesburg! Ik zat naast een snurkende man dus veel slaap heb ik niet echt gehad. De uren dat ik heb geslapen kwamen ze het avondeten brengen dus dat heb ik gemist. Achja, het ontbijt smaakte extra goed!

Zondag

Om 9 uur precies aangekomen in Johannesburg. Het vliegveld is erg chaotisch dus na wat verwarring samen met een andere jongen die naar Livingstone moest toch de goede gate gevonden. We zaten in een piepklein vliegtuigje en de piloot was nogal lomp, maar ik ben heelhuids aangekomen in Livingstone. Eenmaal aangekomen mijn visum geregeld wat supermakkelijk ging en daarna kennisgemaakt met wat andere vrijwilligers die ook naar Sunbird, de guest house waar ik verblijf, gingen. Superaardige mensen! Onderweg naar Sunbird al wat van de omgeving gezien, Zambia is een prachtig land! Er is wel één verharde weg in de hele stad. Mijn eerste indruk van Sunbird was dat het echt best wel luxe is! We hebben een woonkamer en ik heb een ruime slaapkamer die ik deel met een ander Nederlands meisje. Soms warm water en per dag 5 uur geen stroom. Viel me 100% mee. De staff van het huis is zo lief! Ik werd verwelkomd met 3 zoenen (Like in the Netherlands! ). Na kennisgemaakt te hebben met alle andere vrijwilligers zijn we gaan zwemmen bij een hotel hier in de buurt. Avondeten om 7 uur en dan nog even chillen in de woonkamer.

Maandag

Vandaag lekker uitgeslapen want de oriëntatiedag begon pas om half 11! Na een ijskoude douche voor de eerste keer een "Afrikabroek" aangetrokken en gaan ontbijten. De introductie werd gedaan door Rabeccah, een van de managers van het huis. Ze heeft ons het een en ander uitgelegd over de cultuur en het vrijwilligerswerk. Daarna geluncht: Nshima, het nationale gerecht! het is een soort maïspap maar het smaakt eigenlijk nergens naar. Na de lunch zijn we de stad ingegaan en hebben ze ons de belangrijkste winkels en een bank laten zien. Er was een kindje wat om geld vroeg onderweg en ik heb nee gezegd, want dat hebben we geleerd bij de training die ik heb gedaan voordat ik hier heen kwam. Ik voelde me echter verschrikkelijk schuldig... Eenmaal weer terug in Sunbird zijn we naar het voetbalveld gegaan want elke maandagavond is daar een toernooi met locals! Superleuk om al die kindjes zo gelukkig te zien zijn met zo weinig. De kindjes die niet meededen kwamen knuffelen bij ons, zo schattig!

Dinsdag

Eerste dag op het project! Om half 8 opgestaan want we moesten een heel eind lopen naar mijn project. De eerste dag liep er een man mee, hij heet Clement maar ze noemen hem ook wel de Rastaman, de reden zie je vanzelf wel op de foto's ;) hij heeft me een hoop verteld over Livingstone en Zambia, want we moesten 2 uur lopen naar mijn project... Onderweg kwamen er allemaal kindjes op me afgerend en ze riepen "Muzungu!" wat blanke betekent. Ook spreken wildvreemde mensen je aan op straat en vragen hoe het met je gaat, zo lief! Eenmaal aangekomen op school waren de lessen al begonnen. Ik heb kennis gemaakt met de 7th grade, kinderen van 11 tot 13, en ik heb wat dingen nagekeken. De klas was vrij chaotisch, maar daar was ik op voorbereid. 's Middags door de hitte weer 2 uur terug gelopen dus ik was blij toen we hamburgers voor lunch kregen! Na lunch zijn we met een paar naar een school verderop gegaan, deze school wordt momenteel opgezet door een 21-jarig meisje uit USA en ze runt hem helemaal zelf! We hebben geholpen de muren te verven wat erg leuk was. Daarna naar town gegaan om even te wifiën samen met de andere vrijwilligers :) . Na het avondeten nog een late night pizza gehaald en gauw gaan slapen!

Woensdag

Vandaag weer vroeg vertrokken naar Linda Community school, mijn project. Vandaag kwam er een nieuw meisje mee, Madison. Zij zal de komende 3 maanden samen met mij les gaan geven! Onderweg ontstond er langzaamaan een stoet van kinderen die allemaal onze hand wilde vasthouden... super schattig. Er sprongen ook wat kinderen in m'n nek dus spierpijn had ik wel de volgende dag. Maar het is het waard :) We hebben vandaag een andere klas lesgegeven, 5th grade. Wiskunde en engels gegeven, wat superleuk was en best wel goed ging! De leraar was niet op komen dagen omdat hij geen zin had om te komen... We waren hard nodig dus. De kinderen waren heel leergierig en wilden Nederlandse woordjes leren. Ook voelden ze de hele tijd aan mijn huid en haar omdat ze het zo mooi vonden. Teruggegaan voor lunch en 's middags naar Maramba market gegaan, waar ik stof heb gekocht en dat naar een kleermaker heb gebracht die er een rok van gaat maken! Het koste in totaal wel 100 kwacha, oftewel 10 euro. Rip uit m'n lijf dus. Toen we terugkwamen gelijk doorgegaan naar running club! We gingen samen met wat kindjes uit de buurt hardlopen en ik was gesloopt na het kwartier dat we gelopen hebben, maar de kinderen zijn zo fit! Ze waren aan het inhouden voor ons... Achteraf nog wat spelletjes gedaan met de kleintjes. Na het avondeten wat werk van mijn leerlingen nagekeken.

Donderdag

Vandaag al vroeg wakker geworden. Oorzaak: malarianachtmerries en lawaaierige locals. 's Ochtends met Madison, die een kater had, naar school gelopen. Op school bleek de leraar er vandaag wel te zijn! Hij heeft echter niks uitgevoerd... We hebben vandaag 2 lesboeken weten te bemachtigen waaruit we wiskunde en "techniek" hebben gedaan. Techniek is niet echt een vak om serieus te nemen want het gaat vooral over computervaardigheden en ze hebben hier geen computer...Toch een leuke en leerzame ochtend ervan kunnen maken. De kinderen gaven me aan het eind van de dag briefjes met daarop teksten zoals "I love you like drinking water". Ik was nogal verbaasd hierdoor want ofwel ze houden echt van water drinken ofwel ze vonden me niet zo geweldig ;) . Ik heb ook niet het gevoel dat ze hier super onontwikkeld zijn, ze pakken dingen gewoon anders aan. Ze zijn totaal niet gestructureerd en hebben heel weinig maar doen toch wat ze kunnen. 's Middags wezen zwemmen en naar de Acrobatics club wezen kijken, dat waren jongens van mijn leeftijd die 4 hoog op elkaar klimmen en dan allemaal salto's enzo doen. Gewoon op straat en zonder schoenen, respect!

Vrijdag

Vandaag weer naar school gelopen en opnieuw een horde kinderen achter ons aan gekregen. Op school herhaald wat we gister hebben gedaan en nog wat nieuwe stof van wiskunde geleerd. Op een gegeven moment ging de helft van de kinderen weg, we weten nog steeds niet waarheen... de andere helft wilde wat Frans leren dus dat heb ik ze geleerd en daarna hebben ze ons leren dansen, superleuk! En nu is het middag en ben ik deze blog aan het schrijven. Vooruitzicht: ik ga dadelijk even naar town om wifi te regelen zodat ik met mijn ouders kan skypen! Vanavond is "stapavond" maar we gaan morgen met acht mensen een weekend weg om een safari in Botswana te doen, dus we zorgen dat we weer op tijd thuis zijn. We vertrekken morgenvroeg om 7 uur naar Botswana en ik heb er heel veel zin in! Hoe de safari was kun je volgende week lezen ;)

Ik wilde dit verhaal kort houden maar ik heb zoveel mooie dingen gezien dat het toch ietsje langer is geworden... :)

Tot volgende week!

Dikke knuffel,

Fleur

1. Evelien:
    9 september 2016
    Wow, wat heb je al veel gedaan Fleur! Leuk om te lezen, veel plezier komend weekend en ik kijk uit naar je volgende reisverhaal! Xxx
  2. Christy:
    Week 1 was dus vooral "roeien met de riemen die je hebt". En lopen .... :-D
  3. Jorinde:
    9 september 2016
    Gaaf hoor! Wat een belevenis. Super leuk om te lezen. Benieuwd naar je volgende verhaal!
  4. Yvonne litjens:
    Hoi Fleur,
    Jeetje, wat een indrukken allemaal al in de eerste week, mooi hoor! Fijn dat je zo aan het genieten bent! We kijken al uit naar je volgende verhaal.
    Gr. Yvonne Litjens
  5. Karijn de koning:
    Hoi Fleur,
    Wat super wat je meemaakt en dat lopen.... Je krijgt er gespierde kuiten van. Wat een verhaal en supermooie foto's! Geniet van t land en Skypen met je ouders en ik kijk uit naar je volgend verslag! Vergeet je fototoestel niet!
    Liefs karijn
  6. Brendie:
    9 september 2016
    Wat mooi dat we jou op deze manier kunnen volgen. Je hebt een leuke pakkende schrijfstijl en we genoten van jou ervaringen, dus we hopen op nog heel veel verhalen!
  7. Clark:
    9 september 2016
    Lieve Fleur, wat een ervaring in je eerste week in Afrika . Het ziet er uit alsof je al jaren met deze lieve kinderen bent. Fijn dat je ze kunt helpen op de school. Geniet maar lekker van alles daar. Veel plezier op safari . Ik kijk uit naar je verhaal en de foto's
  8. Chiel:
    Hoi Zus
    Ondanks de verhalen die je ons hebt gestuurd via WhatsApp vond ik het toch heel leuk om je blog te lezen. Wat vind ik het fijn om te lezen dat je het super naar je zin hebt daar aan de andere kant van de wereld en wat zijn die kinderen blij om je te zien. Ik hoop dat je veel plezier gaat hebben op safari-avontuur in Botswana, ik kan niet wachten tot ik daar een heel lang verhaal over mag lezen. spreek je snel weer.
    Groetjes je Broertje
  9. Thieu Smeets:
    10 september 2016
    Jaloers op wat jullie meemaken. Geniet ervan!
    (Collega van je moeder)
  10. René:
    10 september 2016
    Wauw! Een kleine week daar en nu al zoveel indrukken. Heel leuk om te lezen wat je allemaal beleeft en hoe je het beschrijft. Heel veel plezier, geniet van de safari en je nieuwe rok! ;-)
  11. Angelo Zimmermann:
    10 september 2016
    Ik heb er maar één woord voor, respect!
  12. Esther:
    Jambo Muzungu,
    Gaaf om te lezen dat je je zo vol in het dagelijkse leven van Zambia stort en er zo'n enthousiaste start hebt gemaakt. Een geweldige manier om de Zambianen werkelijk te leren kennen en hun cultuur aan den lijve te ervaren. Stoer dat je live naar de 'dierentuin' kunt dit weekend. :)
  13. Anne:
    Heeeyy Fleur,

Wat een leuke blog heb je geschreven! Ook geweldig dat de rastaman Clement heet, toch nog een beetje familie daar aan de andere kant van de wereld ;). Ik vind het ontzettend fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en dat ook de kindjes je geweldig vinden alhoewel dat ook wel te verwachten was natuurlijk ;). Je hebt in een week al zo veel gave dingen gedaan, ik ben best wel een beetje jaloers.. Hou ons op de hoogte en heel veel plezier op safari!
    Heel veel kusjes van je nichtje
    Ps Fozzel gedraagt zich heel goed en voelt zich hartstikke thuis in mijn bed! :)
  14. Silvia Verbruggen:
    Hoi Fleur,

Wat gaaf!!! Prachtige foto's met die mooie kindjes en wat en ervaringen! Leuk om je te volgen, ik kijk al uit naar je volgende blog!
  15. Lisette Zimmermann:
    11 september 2016
    Hallo Fleur, wat heb je al veel leuke dingen gedaan in je eerste week en wat n mooie foto's! Geniet er maar lekker van. Ben benieuwd naar je volgende blog
  16. Annemie:
    17 september 2016
    Lieve fleur. Wat een ervaring doe jij op en je leert een heel andere wereld kennen geniet van slles wat je beleefd denk vaak aan je maar zie dst ik mij om jou geen zorgen hoef te maken liefs van annemie